Jump to content
Martinoslav

DAYS GONE - recenze

Recommended Posts

Days Gone

Open-world hra v postapo světě, která má smysl a příběh.

Jsou to už bezmála tři roky, kdy jsme poprvé mohli zahlédnout záběry z nové hry s otevřeným světem, obřími hordami nemrtvých a charismatickým motorkářem, který za pomoci pastí, léček a zbraní likvidoval nejen takzvané freakery (nejsou to klasičtí zombíci) a stejně akčně odolával i nepřátelům. Nebyl snad nikdo, koho by prezentovaná akce s vyšperkovanou grafikou, dosud neviděným, nápaditým prostředím a hlavně tak početným stádem živých mrtvých nefascinoval nebo nenadchnul. Řadím se do zástupu těch, kteří od té chvíle hltali informace, které nám představí další a další podrobnosti z chystané akční third-person adventury.

Nastal den D, už zítra hra vtrhne do obchodů a konečně si ji budete moci vyzkoušet. Těším se na to, protože já už jsem v ní ponořen až po uši a užívám si každého momentu. Moje recenze by vám měla pomoci v rozhodnutí, pokud s koupí váháte. Slyšel jsem totiž mnoho názorů, že půjde jen o další bezduchou akci, při které nás čeká likvidace nakažených na sto a jeden způsob. Naštěstí pro nás všechny - dál pravdě jsme být nemohli. Tak trochu mají na těchto očekávání podíl samotní vývojáři, kteří sice vydávali jeden fascinující trailer za druhým, málokde ale prozradili nebo alespoň naznačili něco, co se týká příběhu.

Tak tedy…

V Days Gone se ujímáte hlavního hrdiny, Deacona st. Johna, motorkáře, který při apokalypse přišel o svou životní lásku - botaničku Sarah, která se stane obětí nepokojů při panice, která na světě zavládla ve chvíli, kdy vypukla nákaza. Ta udělala z milionů lidí takzvané freakery, cosi jako zombíky - jen s tím rozdílem, že nejde o chodící mrtvoly. Nákaza lidi změnila v celou řadu krvelačných potvor, které jdou po krku všemu živému. Po úvodní cutscéně se ponoříte do příběhu dva roky poté… Příběh se odehrává v americkém Oregonu, který je po tak dlouhé době už z velké části zpátky pod nadvládou přírody. Deacon se snaží najít lepší místo k životu a začít tam, kde ještě nemá žádný kredit (kde ho zkrátka nikdo nezná). Parťáka mu dělá bratr Sarah, Boozer. A tady budu muset pomalu zvolnit, protože vás nechci ochudit o přílišné zatahování do detailů příběhu. Věřím, že si ho chcete krok po kroku objevovat sami. A to je dobře, protože vás čeká spousta zajímavých situací a hlavně nečekaných zvratů. Nic není tak, jak se na začátku může zdát.

Deacon a Boozer jsou tuláci, v postapo světě se snaží pohybovat na vlastní pěst. Přesto v ní nejsou sami. V Oregonu jsou skupinky přeživších, které si budují tábory a snaží se zrekrutovat ti, které dosud nakažená monstra nezabila. V počtu je totiž síla. Deacon pro řadu z nich pracuje, zádavjí mu úkoly, kterými si vydělává na živobytí (získává zásoby, munici, vylepšení motorky). Další skupiny ale příliš v lásce nemá, jsou to různé gangy, které jdou vzájemně proti sobě a kromě freakerů jsou všem ostatním v patách i takzvaní Rippeři. Specifická skupina nepřátel, která nemrtvé uctívá a všichni ostatní jsou pro ně nepřátelé. Jejich účel je součástí příběhu, nebudu proto zacházet do přílišných podrobností.

Kromě Boozera je Deaconovým parťákem jeho motorka. Mašina vám bude po celou dobu hry hodně věrným a důležitým pomocníkem. Bez ní byste v mnoha situacích padli za oběti freakerům tak rychle, že by vám ani nejlepší výzbroj nepomohla. Motorka je ze začátku lehce neohrabná, má jen základní vlastnosti a jak už z trailerů všichni víme, bude potřeba si hlídat palivo, jinak vás ani příliš daleko nedoveze. Postupem hrou ale získáváte kredity, za které si můžete nakoupit vybavení a zlepšit tak výdrž, kapacitu nádrže, koupit větší brašny a mít tak k dispozici více munice apod. Vyšperkovat si můžete i vizuální podobu svojí mašiny a její podobu tak upravit přesně podle svého stylu.

Moje doporučení je, příliš nepospíchejte. Hra má sice hlavní příběhovou linii, ale i díky velmi pestrým vedlejším úkolům získáváte jak další kredity, tak hlavně i reputaci napříč spřátelebnými skupinami přeživších. Jen díky tomu se vám zpřístupní další široké možnosti úprav. Velmi pozitivně hodnotím, že vedlejší úkoly často působí jako ty hlavní. Zapadjí do příběhu tak ladně, že vám vůbec nepřijde, že děláte něco jen bokem, co vlastně nebylo pro dohrání nutné. Ale než se prokoušete hlavním příběhem k dalším novým zážitkům, naučte se nejprve dokonale ovládat to, co vám hra dala do vínku na začátku. Postuopně se tak setkáváte se stále většími a většími počty freakerů, dostáváte se do složitejěších bojových situací, až nakonec zjistíte, že bez pořádného vybavení jste pěkne v loji. Pocítíte to především ve chvíli, kdy narazíte na mnoha-set-hlavou hordu freakerů. Vaši nerozvážnost při snaze zdolat je rambo stylem vám dají najevo tak rychle, že ani nebudete tušit, odkud přišla finální smrtelná rána. Někdy se zkrátka vyplácí před likvidací nepřátel přemýšlet a než bezhlavě naběhnout do bitvy, zvolit raději kradmý stealth postup a pak si vychutnat finální akci - to když jste během stealthu nakladli pasti a sledujete, jak se postupně jedna za druhou aktivuje. Platí to nejenom u nakažených, ale především u NPC nepřeátel. Jejich umělá inteligence je v případě hlavní příběhové linky vynikající, stejně dobrá je i u vedlejších misí. Trošku ošizená je ale u náhodně generovaných událostí, které vás při potulování světem čekají. Sem tam vás z motorky sestřelí sniper nebo vjedete předním kolem do nastraženého lana. Pak se na vás sesypou nepřátelé a hlava nehlava se vás budou snažit zabít. Stejně tak občas potkáte přeživšího, který se zavřený v opuštěném autě skrývá před útočícími freakery a vaším úkolem je ho osvobodit a poslat do některého z táborů. To jsou situace, které baví ze začátku, později jde ale o stereotypní záležitost, kterou přeci jen mohli vývojáři něčím ozvláštnit.

Days Gone obsahuje jednoduchý RPG systém, za plnění úkolů získáváte body, kterými Deaconovi vylepšujete jeho schopnosti v boji zblízka, střelby na dálku a přežívání v nehostinném světě. Nejde o nic mimořádného, ale i pro naprosté herní zelenáče, kteří si chtějí především užít příběh, je systém jednoduchý a přehledný.

Nakupovat můžete celou plejádu zbraní, od pistolíi, po kulomety, brokovnice, granáty, bomby, molotovy a lékárničky. Jejich pestrost se odemyká postupem hrou a získanou reputací. K nákupu využijete kredity za plknění úkolů pro jednotlivé gangy, a pozor. U každé skupiny máte jiné kredity. To, co jste dostali u jedné, nemůžete použít k nákupu zbraní nebo vylepšení motorky u druhé. Chytré, logické.

Až se často divím, na jaké detaily do nedávna ještě velmi malé vývojářské studio dokázalo myslet. Především mě fascinuje míra detailů otevřeného světa. Na konzoli PS4 Pro hra běží ve 4k rozklišení a je to opravdu znát. Os’braz ostrý jak břitva a fantasticky detailní textury. Nejednou při putování Oregonem zkrátka ztratíte dech a s hubou až na podlahu budete čumět, jak úžasný herní prostor vytvořilil. O epické východy nebo západy nebude nouze a vše podtrhuje dynamická denní doba a počasí, takže jednou je krásně slunečno, jindy zase sněží nebo je bouřka. Pochopitelně se počasí nemění zcela náhodně, ale je různé v různých lokacích. Byl jsem dotazován, zda je možné měnit grafická nastavení, například vyšší rozlišení a nižší framerate nebo naopak nižší rozlišení s vyšším počtem snímků za sekundu. Tady musím odpovědět, že to není možné. Hra nastavení volí sama podle připojeného zobrazovače.

Days Gone je nová značka, kterou vývojáři podle vlastních slov hodlají podporovat ještě hodně dlouho. Příběh vám zabere nejméně 30 hodin, spíše ale počítejte až s dvojnásobkem. Po dohrání budete mít chuť na nášup, takže i když se o příběhu dozvíte vše podstatné, věřím, že za nějaký čas přijde řada na druhý díl. Pevně v to doufám. Ještě na závěr připomenu, že Days Gone je exkluzivní hra pro Sony Playstation. Sony si kvalitu takových her dokáže náležitě pohlídat a je to znát. Zatímco zima a jaro bylo u jiných vydavatelů dost suché období, Days Goine vám herní zážitek opět vrátí na úroveň, kam se dostal loni například se Spidermanem nebo God of War.

Takže hodnocení.. no jo… dávám čísla do placu nerad, protože průměrné hry se v dnešní době označují sedmičkou a to mi nepřijde správné. Průměr je prostě pětka a tečka. Ale Days Gone je velmi solidní nadprůměr - 9,5/10 má ode mě jistých. Půl bodu bych strhnul snad jen za občasné propady framerate a sem tam doskakující textury, které snad opraví další patche, ale hlavně za generické situace, viz. Například osvobozování přeživších, které jsou maličkou skvrnkou na jinak skvělé hře. Deacon out, jdu likvidovat hordu stovek nakažených 🙂