Přejít na obsah
  • Vytvořit účet

Příručka pro začátečníky – Forza Motorsport 7 + volant Thrustmaster TMX


CantorCZ

Recommended Posts

Příručka pro začátečníky – Forza Motorsport 7 + volant Thrustmaster TMX

(později možná bude doplněno o další hry a jejich nastavení)

 

Obsah článku:

I.                 Tipy pro začínající jezdce na volantu

II.               Vysvětlení asistentů jízdy

III.              Vysvětlení pojmů Advanced wheel settings

IV.             Příklady nastavení

 

I.                Obecné tipy pro začátky s jezděním na volantu

V mém případě byl přechod z gamepadu k volantu docela těžký. Dlouhou dobu jsem nebyl schopný zajíždět alespoň ucházející časy, závody jsem prohrával a často končil v hodinách nebo v pneumatikách mimo trať.

Výrazným způsobem za to může návyk na ovládání pomocí gamepadu, kdy je možné pro lehké vyrovnávání směru jen lehce „klepat po joysticku“ a také jsem téměř vždy používal automatické řazení.

S přechodem na volant jsem musel najednou ve vysoké rychlosti správně řadit, sledovat trať, ostatní vozy, a k tomu správně dávkovat plyn, brzdu a nakonec samotné nastavení volantu taky nebylo nejlepší. 

 

Pro ty, kteří teprve začínají, tady mám proto pár rad a tipů, které mi pomohly se přes toto „období“ dostat:

1.     Volba správného vozu

1.1.   Pro začátek výrazně doporučuju vybrat nějaké auto z kategorie E nebo D. Jsou to pomalá auta a Vy tak budete mít dost času, začít sledovat všechno, co potřebujete

1.2.   Typ náhonu pokud možno pohon všech kol nebo předokolku. Náhon na zadní kola vyžaduje (dle nastavení asistentů) již nemalé zkušenosti se správným dávkováním plynu

1.3.   Také se zkuste podívat po voze z lehčí váhové kategorie. Zastavit/přibrzdit vozidlo s 1 100kg a 1 800 kg vyžaduje opravdu rozdílný přístup k jízdě

 

2.     Kamera

2.1.   Rozhodně doporučuji začít jezdit s pohledem zevnitř vozu

o     Jednak to o dost zlepšuje celkový pocit z řízení – autentičnosti

o     Můžete sledovat budíky na palubní desce vozu, což je v lepším zorném poli, než ikony vpravo dole

o     Ovládat auto pomocí volantu a z pohledu zvenku je… divné J

 

3.     Jízdní asistenti (podrobný popis níže v další kapitole):

3.1.   Suggested Line - Vůbec bych se nebál zapnout si jej. Výhled z pohledu řidiče/pilota je o dost omezenější (oproti pohledu zvenku vozu) a přehled o trati se tak snižuje. Do začátku je tedy velkým pomocníkem a až se trochu oťukáte, můžete jej vypnout.

3.2.   Braking – Doporučuji ABS On. Drtivá většina dnešních vozů má tento systém ve výbavě. Nehledě na to, že brzdění bez ABS již vyžaduje nějaké zkušenosti.

3.3.   Steering - Doporučuji Normal

3.4.   Traction control – pokud si opravdu vyberete auto kategorie E/D, dost pravděpodobně tento systém nebudete potřebovat, takže Off.

3.5.   Stability control – u vozů s pohonem všech kol by neměl být problém s vypnutou stabilitou. Takže Off. Pokud ale máte pocit, že v zatáčkách dost „plavete“, zkuste ji zapnout.

3.6.   Shifting – ze začátku se hodí automatické řazení, než si zvyknete na vše kolem, ale záleží na každém..

3.7.   Damage – na začátek bych doporučil vypnout, nebo maximálně jen palivo a opotřebení kol. I lehké „opření“ o mantinel může poškodit brzdy/tlumiče apod. a auto se pak chová jinak

3.8.   Friction assist – na úplné začátky bych to možná nechal zapnuté, ale poté spíše vypnout

 

4.     Nastavení volantu

o    Na internetu se dá najít dost nastavení pro Váš konkrétní volant. Osobně jsem vcelku nedůvěřivý k nastavení pro Thrustmaster TX, které „platí i pro TMX“. Nevím jaký PŘESNĚ je mezi nimi rozdíl, ale zastávám názor: pro jiný volant, jiné nastavení.

o    Každému sedí něco jiného: kamarád jezdí „na lehko“, tedy bez zpětné vazby -bez vibrací i jakéhokoli nastavení force feedbacku. Mně se naopak lépe jezdí, když cítím odpor kol (pneumatik) při zatáčení, takže je třeba si s tím trochu pohrát a zjistit, co Vám sedí nejlépe.

 

II.             Nastavení asistentů (Assists):

 

Poznámka: Za jízdu s vypnutými asistenty nedostanete více peněz (Cr) nebo zkušeností (XP)

1.    Suggested Line – pomocná čára ideální stopy (navrhována hrou)

1.1.   Off – vypnuto

1.2.   Braking only – zobrazuje se pouze na místech, kde je třeba sundat nohu z plynu (oranžová), resp. brzdit (červená)

1.3.   Full – zobrazuje se po celou dobu trasy. Modrá znamená jízdu s plynem, oranžová bez plynu, červená brzdění

 

2.    Braking (brzdění)

2.1.   Assisted – auto bude samo přibrzďovat / brzdit do zatáčky. (V podstatě můžete jet stále na plný plyn bez ohledu na zatáčky – hra si poradí)

2.2.   ABS on – zapíná funkci ABS. Tento systém brání zablokování kol při prudkém brzdění a tím se zvyšuje ovladatelnost vozu, resp. můžete prudce brzdit a zároveň jet směrem, kterým jsou natočena kola. Což je hlavní výhoda. Brzdná dráha není nutně kratší, spíše naopak.

2.3.   ABS off – vypne ABS. Kola se při prudkém sešlápnutí brzdy zablokují a auto pokračuje ve směru, ve kterém jelo, bez ohledu na natočení kol – do té doby, než dojde k povolení brzdového pedálu. Brzdná dráha bývá kratší.
V nutnosti prudkého brzdění používají jezdci pro zabránění zablokování kol „manuální ABS“ – nohou rychle a opakovaně přerušují sešlápnutí pedálu

 

3.    Steering (řízení)

3.1.   Super easy – hra se Vás bude snažit držet poblíž ideální stopy pomocí úprav řízení (bude korigovat Vaše vstupy – otáčení volantu) Zatáčet za Vás sama ale nebude

3.2.   Assisted – slabší varianta předchozí možnosti. hra bude upravovat vstupy řízení (otáčení volantem nebo joystickem) tak, aby hráč projel zatáčkou pokud možno bez problému, ale pouze pokud je to nutné

3.3.   Normal – hra by měla být slabší variantou simulace. Poskytuje řidiči plnou kontrolu nad řízením, ale tlumí určité fyzické účinky/síly, aby usnadnila jízdu/zatáčení

3.4.   Simulation – hra by neměla jakkoli zasahovat/tlumit/pomáhat s řízením vozu a hráč by tak měl mít plnou kontrolu nad vozidlem. Dle doporučení není toto nastavení příliš vhodné pro ovládání na gamepadu.

Poznámka: podle více komentářů/názorů je lepší používat Normal, protože Simulation je až příliš přehnaně těžké… resp Normal má, v porovnání se skutečnými auty, mnohem věrnější podání zpětné vazby (FF)

 

4.    Traction control – kontrola trakce (systémy známé jako ASR, ASC, DTC, TCS, TC, ITC,…dle značky/výrobce vozu)

Zabraňuje prokluzování kol při prudkém sešlápnutí plynu, ať už při rozjezdu nebo kdykoli jindy. Využívá přitom přibrzďování kol a omezování výkonu motoru, proto jej v drtivé většině případů zkušení jezdci vypínají.

4.1.   Super easy – kola v podstatě nikdy neproklouznou

4.2.   On - zapnuto

4.3.   Off – vypnuto

 

5.    Stability control – kontrola stability vozu (systémy ESP, ESC, VSC, DSC, …)

Tento systém má za úkol zabránit přetáčivému nebo nedotáčivému smyku při průjezdu zatáčkou. Opět toho dosahuje přibrzďováním jednotlivých kol, případně snižováním výkonu motoru a i v tomto případě ji z těchto důvodů zkušení jezdci vypínají.

Obecně jde říct, že vozy s předním náhonem mají sklon spíše k nedotáčivosti (vylítnutí ze zatáčky) a vozy se zadním náhonem sklony k přetáčivosti (hodiny).  

5.1.   Super easy – v tomto případě bude téměř nemožné vyjet v zatáčce mimo trať vlivem nedotáčivosti vozu nebo dostat hodiny vlivem přetáčivosti

5.2.   On - zapnuto

5.3.   Off - vypnuto

Poznámka: stejný případ jako Steering: dle více názorů se vozidla ve Forze s vypnutou stabilitou chovají nepřirozeně…nicméně nejrychlejší jezdci v žebříčcích časovek mají ve většině případů stabilitu vypnutou

6.    Shifting – řazení

6.1.   Automatic – automatické řazení

6.2.   Manual – manuální řazení (řazení tlačítky na gamepadu, pádly pod volantem nebo sekvenční pákou)

6.3.   Manual w/clutch – manuální řazení se spojkou (tlačítkem nebo pedálem spojky)

 

7.    Damage, fuel & tyre wear - nastavení poškození vozu

7.1.   Cosmetic – jen kosmetické poškození vozu, které nemá vliv na funkčnost

7.2.   Fuel and tyres – zapne spotřebu paliva a opotřebení pneumatik.

Poznámka: Hodinový závod s Corvettou na Circuit de SPA na 24 kol se s tímto nastavením dá dojet (bez zastavení v depu), řekněme, tak tak.

7.3.   Simulation – kromě spotřeby paliva a opotřebení pneumatik přidá také poškození funkčních částí vozu.

Poznámka: Kromě zjevných příčin poškození, jako je třeba náraz vozu do mantinelu, se počítá také např. pokud máte nastaveno řazení se spojkou a tuto spojku při řazení nepoužíváte, dojde po pár kolech ke závadě/zničení převodovky

 

8.    Rewind – přetáčení času

Vrátí čas na místo, odkud budete chtít pokračovat znovu. Hodí se např., pokud uděláte těsně před cílem chybu, díky které byste závod prohráli. Toto pochopitelně nejde využít v online závodech

8.1.   On - zapnuto

8.2.   Off – vypnuto

Tip: pokud v závodě použijete přetáčení času, nebude se vám počítat čisté kolo, resp. čistý čas kola. (bude to čas s vykřičníkem). Jestli se bude následující kolo počítat jako čisté záleží také na tom, v jaké části trati z trati vyjedete. pokud někde na začátku nebo přibližně do 75% délky trati, následující kolo bude opět čisté. Pokud v poslední zatáčce, pak máte smůlu a ba čistý čas si počkáte další kolo... ale: pokud vyletíte (nabouráte) právě někde ke konci, můžete vrátit čas, zatáčku projet dobře a následující kolo bude měřit čistý čas!

9.    Friction assist

Pomáhá vozidlu vyrovnáváním rozdílného tření při jízdě na různých površích trati, aby se zabránilo smyku na mokré vozovce nebo na trávě/písku

Většina Komunitních eventů (pokud ne všechny) se jezdí s vypnutou Friction assist. Ostatní časovky v Rivals se se zapnutou funkcí zobrazují jako nečistá kola.

 

III.           Vysvětlení pojmů v Advanced wheel settings:

Popisky k jednotlivým nastavením ve hře nejsou čitelné, resp. se nedají přečíst celé a často těch pár slov nedává tak úplně smysl… 

 

1.    Deadzones – mrtvé zóny

Popis je shodný pro všechny 4 typy (steering, acceleration, deceleration, clutch), viz obrázek

deadzones.thumb.jpg.17e7bdd9968bc9487d36d443758ed409.jpg

 

1.1.   Inside – při základním nastavení „0“ hra ihned reaguje na otočení volantu / sešlápnutí pedálu.
Čím vyšší hodnota, tím větší prodleva na otočení / sešlápnutí nastává, nebo-li musíte více otočit volantem / sešlápnout pedál, aby se to projevilo ve hře.

Zvýšením této hodnoty se tedy stane to, že hra nebude reagovat na prvotní pohyby otočení volantem / sešlápnutí pedálu.

Při nastavení např. 25 auto začne zatáčet/brzdit až po otočení volantem /sešlápnutí pedálu na 25% - viz obrázek brzdového pedálu:

inside.thumb.jpg.ae60556b90658bae11dba9dee463d2a2.jpg

1.2.   Outside – při základní nastavení 100 musíte otočit volantem / sešlápnout pedál až na doraz – na 100%, aby se to samé stalo ve hře. (= pokud chcete ve hře brzdit maximální silou, musíte sešlápnout brzdový pedál na doraz – na 100%).

Čím nižší hodnota, tím méně otočení / sešlápnutí je třeba, aby se to ve hře projevilo na 100%.

Při nastavení např. 75 stačí sešlápnout brzdový pedál, řekněme jen do 75%, aby auto ve hře brzdilo na plno - na 100%.

outside.thumb.jpg.cd3162dcaa9785d2dc07b8f0db3ce15e.jpg

Je však třeba mít na paměti, že se změnou nastavení deadzones se zvyšuje citlivost otáčení volantu/sešlápnutí pedálu! Samotná hra totiž stále pracuje s rozmezím 0-100% saturace (zelené šipky na obrázku) ať máte nastavení těchto zón jakékoli!

citlivost.thumb.jpg.dd1b6a274c88ff5bf45f89c1ea27b911.jpg

Na obrázku vlevo nejsou nastaveny žádné deadzóny (tedy input 0 a output 100). Citlivost je tedy “normální”, je rozdělena na celou dráhu pedálu.

Na obrázku uprostřed je input 0 a output 75. tím se nám citlivost na sešlápnutí zvyšuje, protože hra má na rozmezí (na rozdělení saturace) 0-100%  kratší dráhu.

Na obrázku vpravo je input 25 a output 75. Citlivost je zde hodně vysoká, protože rozmezí (rozdělení saturace) 0-100% dosáhneme jen ve velmi malém pohybu pedálu.

 

1.3.   Nastavení Deadzones pro ruční brzdu je nepodstatné. Hra pouze registruje stisknuto/nestisknuto (pokud tedy nemáte speciální DIY ruční brzdu, a ani tím si nejsem úplně jistý…)

 

2.      Vibration Scale

Nastavení síly vibrací volantu při přejíždění různých překážek nebo při nárazech.

Poznámka: Základní nastavení je 100 a tato hodnota je (až příliš) vysoká – vibrace při přejíždění nerovností/nárazu apod. přehluší zpětnou vazbu, tedy ostatní volby nastavení níže.

 

3.      Force Feedback Scale

Představuje, řekněme celkový odpor (tuhost) volantu, ale pozor: na základě herních dynamických sil. Vychází z kombinací nastavení Force Feedback Understeer a Force Feedback Minimum Force. Nijak ale neovlivňuje, resp nemá žádnou návaznost na Wheel Damper Scale (!) a Centre Spring Scale.

 

4.    Wheel Rotation Angle

Pozor.. mohlo by připomínat Wheel Steering Deadzone Outside.. ale jedná se o jiný druh nastavení.

Tímto nastavením v podstatě také dochází ke změně citlivosti otáčení.

Čím menší hodnota (číslo), tím méně musíte otočit volantem, abyste otočili na doraz a naopak:

 

Hodnota 900 znamená, že z jednoho dorazu (maximálního otočení na jednu stranu) musíte volantem otočit o 900° , abyste se dostali na druhý doraz (cca 2,5 otočky volantem). Jen pro srovnání:

900° nebo více - (2,5 nebo více otoček volantem) obvykle se používá u běžných silničních a sportovních aut

720° +/- : (2 otočky) auta na driftování, Rally auta

540°+/- : (1,5 otočky) GT1, GT3 a WRC Rally auta

360° +/- : (1 otočka) Formule

 

5.    Steering linearity

Toto nastavení zjednodušeně udává, jak se bude otáčení kol vozu chovat vzhledem k otáčení volantem, nebo-li, jak se bude měnit citlivost otáčení kol vzhledem ke skutečnému úhlu otočení volantu: (obrázek je jen pro znázornění, jak by to mohlo vypadat v uvedených rozmezích (1-49 a 51-100) při otáčení jedním směrem … nezobrazuje přesný poměr/křivku. Ta se samozřejmě mění s nastavenou hodnotou – čím dále od 50, tím dále jde křivka od středu)

linearita.thumb.png.87828076f7900d5a79d7b29f3bbece0a.png

V základním nastavení (50 – zelená křivka) je to "1:1" po celou dobu otáčení: otáčením volantu se otáčí kola ve stejném poměru, resp. kola se otáčejí tak, jak točíte volantem. čím více otočíte volantem, tím více se otočí kola ve hře. (příklad: otočení volantu o 50% se ve hře projeví jako otočení kol o 50%)

S vyšším nebo nižším nastavením této hodnoty se to ale mění:

vyšší hodnota (51-100 – červená linka) změní chování volantu tak, že s mírným otočením volantu se kola otáčejí více a čím více otáčíte volantem, tím "účinek" otáčení volantu klesá.. nebo-li: citlivost otáčení je vyšší poblíž středu volantu a otáčením dále k dorazu se tato citlivost snižuje (příklad: otočení volantu o 50% bude mít za následek natočení kol ve hře o cca 85%)

nižší hodnota (1-49 – modrá linka) mění chování tak, že s mírným otočením volantu se kola otáčejí méně, ale čím více zatáčíte volantem, o to více "účinek" stoupá… citlivost je nižší poblíž středu volantu a otáčením dále k dorazu se naopak tato citlivost zvyšuje (příklad: otočením volantu o 50% se kola ve hře otočí jen cca o 15%)

Pokud by tomuto vysvětlení někdo nerozuměl, mám jasnou větu: nechte 50. Odpovídá to realitě.

 

6.    Force Feedback Understeer

Nastavuje „ztrátu“ zpětné vazby při nedotáčivém smyku…

Hlavním znakem nedotáčivosti při zatáčení je to, že se volant „stává lehčím“ (klade menší odpor): vozidlo ztrácí záběr (…přilnavost) na předních kolech a „klouže“ ven ze zatáčky.

S hodnotou 5 (což je minimální nastavitelná hodnota) byste měli cítit ztrátu přilnavosti v podstatě okamžitě.

S maximální hodnotou (200) naprosto ztratíte tuto zpětnou vazbu… nebo-li: neucítíte, že ztrácíte grip při nedotáčivosti, tedy že k samotné nedotáčivosti dochází. Nebo-li: z volantu nebudete cítit, že ztrácíte přilnavost na předních kolech a vyjíždíte vlivem nedotáčivosti z trati.

 

7.    Force Feedback Minimum Force

Nastavení (zpoždění) odporu pneumatik při jízdě, resp. sílu „deformace“ pneumatiky při zatáčení (otáčením kol do stran se guma kroutí a deformuje)

S hodnotou 80 ucítíte odpor pneu bezprostředně po otočení volantem

S hodnotou 150: když otočíte volantem, otáčení bude zpočátku lehké a odpor pneu bude s dalším otáčením postupně přibývat

 

8.    Wheel Damper Scale

Nastavuje odpor volantu k otáčení – oproti Force Feedback Scale nastavuje tuto tuhost „jen tak“– volantem půjde otáčet snadněji/hůře čistě přidáváním odporu = řekněme bez návaznosti na nějaký význam.

S vyšší hodnoutou tento odpor stoupá a volantem tak bude těžké otočit.

a naopak

Dá se tedy říci, že tímto nastavujeme jakýsi „posilovač řízení/otáčení“.

 

9.    Centre Spring Scale

Nastavení „zpětné pružiny“ - síly, která vrací volant do centrální polohy.

Čím vyšší hodnota, tím více se bude volant sám vracet.

Nastavením na 0 lze 100% vypnout.

 

IV.           Příklady nastavení volantu

Posbíráno z YouTube a různých diskuzí

1189692472_nastaven.thumb.png.9fe7a56bb7a1fa5d20b5c2f6744f4024.png

Snad to tedy někomu pomůže :)

Závěrem chci napsat, že nejsem žádný expert, takže se klidně může stát, že jsem v něčem neměl pravdu nebo je něco úplně jinak. Proto přijímám jakoukoli kritiku a názory na úpravu/doplnění.

Tak hodně zdaru na cestě.

CantorCZ

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 months later...

V prosincovém updatu Forzy Motorsport 7 došlo k předělání systému zpětné vazby (FFB) a některých fyzikálních jevů hry. Díky tomu se původní nastavení smazalo a vrátilo se na výchozí hodnoty. (= mé uvedené nastavení výše je k ničemu). 

Na aktualizaci příručky se už pracuje, ale zatím jsem nenašel optimální nastavení volantu tak, abych měl z řízení dobrý pocit a aby mě bavilo. Nehledě na fakt, že s výchozím nastavením mám strach, že mi ty vibrace odrovnají volant. 

CantorCZ

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přidej se do diskuze

Můžete přidat přidat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte úcet, přihlašte se.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním..   Odstranit formátování

  Only 75 emoji are allowed.

×   Váš odkaz byl automaticky načten a vložen..   Zobrazit jako odkaz

×   Váš předchozí obsah byl obnoven.   Vymazat obsah

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Tento web používá k poskytování služeb a k analýze návštěvnosti soubory cookies. Více informací naleznete v Zásady ochrany osobních údajů a Pravidla webu