Fenix1468622475 Odesláno Leden 23, 2009 Nahlásit Share Odesláno Leden 23, 2009 Uz se vy kdy ma vyjít Splinter Cell Conviction na games tiscali se po dlouhe dobe obevila mala sprava ze: Splinter Cell Conviction nadále zůstává jen X360 a PC titulem. ale ze by je napadlo zverejnit nejake nove screeny a nebo dokonce trailer a datum vydani to ne... Neví nekdo kdy by to melo vyjít diky Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Mar3ck Odesláno Únor 19, 2009 Nahlásit Share Odesláno Únor 19, 2009 Mno abych pravdu řekl tak to 100% ještě posunou ale je psáno JARO 2009 nejdřiív tedy koncem března. Těšim se jak blázen, teda nehral jsem ani jeden díl na X-ku ale na PC všechny Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Mike55 Odesláno Květen 16, 2009 Nahlásit Share Odesláno Květen 16, 2009 Výrobce: UbiSoft Montreal Vydavatel: UbiSoft Popis hry: pátý díl špionážní akce, nyní s používáním okolních předmětů a prvky z Hitmana Novinky a informace: V pořadí pátý díl špionážní série Splinter Cell: Conviction si v posledních letech prožil svoje: po prvním představení na UbiDays dva roky zpátky si autoři vzali hru zpět a od té doby ji neukázali. Internet měsíc co měsíc oblétávaly zprávy o tom, že byla opět znovu posunuta, že byla zrušena, pak že je ve vývoji zase od začátku - a teprve nyní je restart reklamní kampaně oficiální. Nejprve dnešní krátký teaser trailer: http://www.youtube.com/watch?v=FUeny26fdJ8 Patrné je z něho málo: prvně to, že hl. hrdinu Sama Fishera opět namluví kanadský herec Michael Ironside, s jehož angažmá to dlouhou dobu nevypadalo. Druhá informace: ten ostrov[/url], na nějž míří kamera, je Malta. A konečně kdo vnímá Fisherův krátký monolog, pochopí, že autoři se zřejmě rozhodli přímo navázat na jeden z konců Double Agenta, kde Fisher zastřelil Lamberta (odsud tedy slova o tom, že "zabil svého nejlepšího přítele"). A tajný agent ve stejném dílě přišel i o svoji dceru, kterou zajelo auto (thx Mort). Vzhledem k jemnému přepracování designu oficiálního webu se tak zdá, že Conviction dále rozvine motiv Fisherova útěku před organizací Third Echelon. A proč že by neměla? Inu, jeden z komunitních manažerů UbiSoftu na fórech čerstě upozornil, že za ony dva roky mlčení se hradost radikálně proměnila a že to, co se předtím zdálo jako jasná věc, již v Conviction vůbec nemusí figurovat. Vývojáři však prý včas hodlají všechno uvést na pravou míru, aby se internetem nešířily dezinformace. Něco se ještě v průběhu května objeví na této webové virální kampaně, plné odhalení si zřejmě autoři schovávají až na červnovou E3. Splinter Cell: Conviction se chystá pro X360 a PC, jeho vydáním UbiSoft napevno počítá letos o Vánocích. ------------PREVIEW------------ Nové dobrodružství Sama Fishera na sebe během UbiDays strhlo velkou pozornost. Není divu, v rámci slavné série jde o nové pojetí stealth žánru. Naše dojmy z předváděčky okořeňuje spousta exkluzivních informací z rozhovoru za zavřenými dveřmi. Dozvíte se podrobnosti o využití davu či vysoce interaktivního prostředí, detaily o příběhu a jaký zážitek se vlastně tvůrci snaží připravit. Splinter Cell je královským klenotem v herním portfoliu Ubisoftu. Není tedy divu, že se zdaleka největší procento novinářů, pozvaných do Paříže na prezentaci, těšilo právě na nedávno odhalený pátý díl oblíbené série. Bude se totiž hrát docela jinak než ty předchozí, nabízejíc odlišně pojatý příběh. • Umění jménem nenápadnost Tvůrci vysvětlují změnu filozofie následovně: „stealth“ není označení pro schovávání se ve stínech, jak tomu prozatím v Splinter Cell sérii bylo, byť hrátky se světlem a stínem se mají vrátit v jiném dílu nebo odnoži série. Dokonce i předchozí díl, Double Agent, využíval měřidla „viditelnosti“ během misí za bílého dne. Plná definice slova „stealth“ nám však nyní byla vyložena jako „umění proklouznout nepozorovaně". To podle tvůrců hry lze provádět mnohem dynamičtějším, akčnějším a zábavnějším způsobem, než někde ve stínu deset minut čekat na správnou příležitost. Ostatně přesně tahle herní mechanika část hráčů s menší trpělivostí od série Splinter Cell odradila. Inspirování moderní filmovou podobou nejtvrdších speciálních agentů (filmy jako Bourne trilogie či Smrtonosná past, seriál 24 hodin) bude hra založena na neustálé improvizaci. Hráč se musí dokázat pohybovat zalidněným městským prostředím tak, aby na sebe nepoutal přílišnou pozornost. Přítomen proto bude ukazatel „nápadnosti“, který ovlivníte například možností nasadit kapuci u Samovy mikiny. Ten zároveň může využívat civilistů nebo davu pro různé akce, odvádějící pozornost strážců zákona a pronásledovatelů. Je také potřeba umět neustále detekovat užitečné předměty v okolí, protože obrovská míra interaktivity dokonale mění pravidla v soubojích, probíhajících většinou bez střelných zbraní na blízko. • Docela jiná hra Ačkoliv Sam stále může odtáhnout těla svých obětí a někam je schovat, většina herních situací se nyní odvíjí od neustále interakce s davem lidí. Proto např. během likvidace stráže nějakého objektu, kam se potřebujete dostat, musíte v první řadě řešit z pohledu „kam jej mohu odlákat, abych se ho tam zbavil a nikdo z běžných lidí mě neviděl“. Dav lidí je poměrně nedávno (v Hitman Blood money) objevenou herní mechanikou související i s výkonem konzolí nové generace. Nemusíme se ale bát, že by jej Splinter Cell využíval stejným způsobem jako jiné hry. Ptal jsem se tvůrců na nápadné podobnosti s hrami Hitman nebo Assassins Creed a jejich odpovědi byly zcela jednoznačné: „Ačkoliv se na první pohled může zdát interakce s davem podobná např. Assassins Creed, tam je dav pouze jednou z mnoha složek zábavy generované obřím otevřeným světem. Pátý Splinter Cell se ale celý točí okolo davu lidí a interakce s ním.“ Budete např. krást mobilní telefon, abyste vzniklým zmatkem odlákali pozornost strážců zákona na dané místo. Jindy zase vyhodíte něco do vzduchu, abyste v následné masové panice mohli také utíkat s celým šílícím davem, aniž byste tak na sebe poutali pozornost. • Dead Rising vynásoben x-krát Slib spousty interaktivních předmětů motivoval k otázce na vývojáře, jak na tom bude hra ve srovnání se stejnou vlastností proslulým titulem Dead Rising: "Předmětů bude nesrovnatelně více než v loňském hitu Capcomu - budete moci použít opravdu vše, co kolem sebe uvidíte a co si dovedete představit," řekl mi jeden z manažerů z UbiSoftu Montreal. To byla nahrávka na další otázku, jak vlastně bude fungovat ono uchopení libovolného předmětu v praxi, zda si můžeme třeba vybrat, za kterou část chceme předmět uchopit apod. Odpověď zněla: „Tohle se řeší automaticky dle kontextu. Sam uchopí např. židli jinak, pokud ji chce pouze někam v klidu přenést a jinak pokud ji vezme během souboje. Ladění těchto animací bylo ostatně jedním z největších technických oříšků.“ Kromě využití předmětů jako zbraně (Sam je vždy uchopí za správné těžiště / na správném místě díky propracované automatické detekci) půjdou využít také jako stavební složky pro barikády apod. Zkrátka a dobře, Splinter Cell 5 má být dokonale inovativní hra, byť některé věci mohou na první pohled vypadat povědomě. Tvůrci dodali, že stále experimentuji s tím, jestli se i v Conviction bude obnovovat zdraví hráčovy postavy jako v Double Agent a řekli nám, ze ještě v této věci nejsou rozhodnuti. • Příběhové střípky Co se týká příběhu, jde pro mnoho hráčů o jednu z nejsilnějších motivací pro hraní, takže jsem se snažil z tvůrců vytáhnout co nejvíce. Kromě již známých faktů, jako že Sam bude uprchlík pronásledován právě organizací Third Echelon, pro niž předtím pracoval, nebo že příběh bude dávat dokonalý smysl i těm, kdo sérii zatím nezkusili (byť fanoušci samozřejmě najdou řadu oblíbených postav a odkazů na minulost) mi bylo především dokola opakováno: „Tohle není příběh o vojákovi s misemi po celém světě, tohle je osobní drama Sama Fishera“. Na konkrétní otázky typu „bude ve hře Lambert?“ jsem dostával jednoslovné odpovědi z rodu „classified“. Jedinou výjimkou byla docela překvapivá odpověď „možná“ na otázku, zda v příběhu bude hrát roli láska. Ujistil jsem se, zda to není tajná informace, ale odpovědí mi bylo že není a ať si z toho udělám svůj závěr. Prohlásil jsem tedy že čekám nejasný milostný vztah typu Fox Mulder a Diana Scully, načež se tvůrci rozesmáli, že jde o dobrou trefu. Příběh každopádně nebude tvořit série misí po celém světě, nýbrž plynulé dobrodružství na území USA, většinou ve Washingtonu a jeho okolí. „Ve hře bude jediná výjimka, kdy se podíváme někam úplně jinam, ale detaily ohledně této mise si zatím necháme jako překvapení,“ řekl zástupce UbiSoftu. • Hratelná demonstrace Na UbiDays bylo předvedeno zhruba desetiminutové novinářské demo, ve kterém Sam nejprve za pomoci předmětů (údery židlí nebo popadnutí protivníka a třísknutí jeho tělem o stůl, který se přitom deformoval) zlikvidoval pár nepřátel v interiérech skladiště, aby následně vyšel ven do davu lidí v parku u památníku padlých amerických vojáků. Tam nejprve odlákal pár stráží mezi keře apod., kde je mohl jednoho po druhém omráčit, aby pak způsobil menší rozruch ukradeným mobilem nebo opravdovou paniku za pomoci rozstřelené propanbutanové nádrže stánku s hotdogy. To mu ve výsledku umožnilo proniknout do blízké kavárny, kterou do té doby hlídali policisté. nahrávka předváděčky Splinter Cell Conviction na UbiDays - stažitelná verze (88 MB) Videonahrávku popisovaného můžete shlédnout výše, takže místo rozpitvávání jeho detailů raději poznamenám, že mě během několika předváděček tohoto dema, jichž jsem se zúčastnil, zarazily brutální bugy v AI. Kupříkladu všechny NPC se najednou rozběhly nesmyslně proti zdi a nebylo tak prakticky možné pokračovat ve hře. Nebo naopak ignorace brutálního souboje ze strany okolo procházející dámy a občasné propady framerate na cukanou slideshow. Zřejmě je dav lidí a vysoce interaktivní prostředí pořádný záhul i pro konzoli nové generace. Nezbývá, než věřit ve zkušenosti týmu zodpovědného za technicky impresivní minulé díly série. Podle toho, jak tvůrci mluvili o systému chování umělé inteligence (označení všech polygonů na zemi jako „plochy pro chůzi“ pro NPC nebo rozhodování AI o řešení překážky v cestě dle jejího charakteru a velikosti – menší překročí, větší odsune apod.), určitě ví, co dělají. Na otázku, proč hra nevyužívá nejnovější licencovaný engine (Unreal Engine 3) jako jiné poslední UbiSoftí tituly, nám tvůrci odpověděli: „I kvůli efektivitě práce sázíme na vlastní engine základem postaveném na tom z Chaos Theory (který již měl tehdy next-gen vlastnosti), ale mnoho jeho modulů jsme rekonstruovali, aby podporovaly nové pojetí hratelnosti." Dále zdůraznili, že Conviction si zdaleka tolik jako minulé díly nezakládá na grafice, nýbrž na zprostředkování co nejsilnějšího zážitku, jaké to je být v kůži uprchlíka. Ptal jsem se také, zda engine náhodou nemá např. technologii pro chování davu nebo některé další věci společné s enginem Assassins Creed, jemuž se podle jednoho obrázku velmi podobá. „Vůbec ne, to jsou dva naprosto samostatné projekty,“ zněla odpověď. • Další díly mozaiky Jisté je, že hra přinese také multiplayer, který bude běžet na tom samém enginu jako singleplayer a že ho prvně vyvíjí přímo v UbiSoft Montreal (na MP do minulých dílů se podílely jiné pobočky). Tvůrci nám neurčitě naznačili, že i v sítové hře využijete silnou interakci s davem a předměty. To zní samo o sobě slibně. Splinter Cell Conviction je jinak další z her, která bude obsahovat reklamy dodávané společností Massive. „Snahou je vytvořit přesvědčivý dojem reálného světa, k čemuž patří také známé značky vozidel, telefonů nebo třeba fastfoodů.“ Když už je řeč o značkách, připomenu známý fakt, že hra nevyjde pro PlayStation 3, ale pouze pro PC a Xbox 360 (Vánoce 2007). Tvůrci se k tomu poměrně radikálně vyjádřili ve smyslu, že PS3 by jim neumožnila využít některé speciální (světelné) efekty a že omezená multiplatformovost (PC a Xbox 360 jsou si z hlediska architektury hodně podobné) jim umožní optimalizovat jednotlivé technické stránky hry mnohem efektněji. Vzhledem ke svému zanícení pro herní hudbu a jako velký fanoušek dosavadních soundtracků Splinter Cell série jsem svoji poslední otázku směroval právě na toto téma. „Pokud se snažíte zjistit, zda se k sérii vrací Amon Tobin, tak vás musíme zklamat. Na hudbě pro Conviction pracuje kolektiv skladatelů z Hollywoodu a dostali prakticky volnou ruku, co se stylu týká. Výsledek můžete posoudit sám, hudba v předváděné verzi již pochází od nich.“ Nutno dodat, že to je hudba příjemně filmová, s moderními elektronickými nástroji a perfektně šednoucí ponuře-drsné atmosféře. A jak se prozatím zdá, o atmosféru půjde v pátém díle série Splinter Cell více než kdy předtím: osobnější příběh, neustálý tlak na bleskovou improvizaci a živelné pojetí NPC i herního prostředí by měly přinést zážitek, jaký jsme zatím mohli snad jen závidět agentu Jasonu Bournovi nebo Johnu McLaneovi. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MichalV65 Odesláno Květen 22, 2009 Nahlásit Share Odesláno Květen 22, 2009 Neřekl bych že PS3 by nezvládla zobrazit efekty tak jako třeba XBOX 360 a že hra na PS3 nejde optimalizovat také jako třeba na XBOXu.Jen je to o poznání složitější a náročnější na finance a Ubisoft nechce na projetu kvůli této platformě prodělat a ztratit ještě více času. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Fenix1468622475 Odesláno Květen 23, 2009 Autor Nahlásit Share Odesláno Květen 23, 2009 zni to velice zajimave uz se nemuzu dockat ... tuhle pecku sem kdysi ocekaval na pc... tedka bych to na nem nerozjel a tak uvidime jak si snim poradi xko...spolu s CoD6 a Rage je novej dil Splinter Cellu nejocekavanejsi hrou roku (alespon pro me) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Mike55 Odesláno Květen 31, 2009 Nahlásit Share Odesláno Květen 31, 2009 Zdá se, že v UbiSoftu se buďto rozhodli naplno využít toho, jak uniklá videa obecně dostávají více prostoru než ta oficiální, anebo jen správu svého FTP svěřili nějakému pořádnému začátečníkovi. Pár minut poté, co se na serveru objevilo jedenáct vteřin z Assassins Creed 2, se totiž objevuje stejná věc ze špionážní akce Splinter Cell: Conviction: http://n-joy.cz/video/n-joy/782sm6gdu7ggvg7e Připomeňme, že autoři teprve čerstvě završili virální kampaň třetím videem, v němž se satelit z oběžné dráhy dívá přímo na místo konání veletrhu E3. Což jen potvrzuje již dlouho známou věc, a to sice že příští týden bude hra slavnostně znovuoznámena. Toto video tedy s největší pravděpodobností pochází právě z E3 traileru, který bude podobně jako ten z AC2 asi čistě renderovaný. Že by to mohlo být z jakékoliv hry, namítáte? Kdepak, Michaela Ironsidea - tedy dlouholetý hlas hl. hrdiny Sama Fishera- si přece splést nelze. Splinter Cell Conviction pro PC, Xbox 360 a PlayStation 3 pravděpodobně vyjde až příští rok. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
tekken90 Odesláno Únor 19, 2010 Nahlásit Share Odesláno Únor 19, 2010 Story trailer Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
vytryol Odesláno Březen 21, 2010 Nahlásit Share Odesláno Březen 21, 2010 Zdravim, najdu nekoho, kdo uz demo taky dohral? Me se podarilo stahnout a dohrat vcera...Moje dojmy? Trosicku se bojim ubytku stealth...Novy dil se priklani spise k akci...Bude to nezvyk pro ty, kteri si uzivali na SC pochazeni lvlů bez co nejmensich mnozstvi vystrelu... Mark and execute je dobra featůra...Hre to dodava na sviznosti...(nekomu muze vadit prilisna jednoduchost).. Vyslychaci scena trosku zklamani...Chvastali se full control behem kladeni otazek..Misto toho je to jen o mackani B kazdych cca 30 sec... Ale jinak dobre...Klasicky SC jak ho zname, ponekud akcnejsi, vice vazany na pribeh... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
David32 Odesláno Březen 21, 2010 Nahlásit Share Odesláno Březen 21, 2010 jj dobrá hra akorát mě mrzi absence MP v demu docela bych si to zahrál v co-op přes system link Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
trezzor Odesláno Březen 21, 2010 Nahlásit Share Odesláno Březen 21, 2010 jj dobrá hra akorát mě mrzi absence MP v demu docela bych si to zahrál v co-op přes system link Tak hadam vydrzis na full verziu. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dragon810 Odesláno Březen 21, 2010 Nahlásit Share Odesláno Březen 21, 2010 Bude to VELKA bomba nejlepší bude CO-OP.Demo je hodně brutalní Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
endhalf Odesláno Duben 9, 2010 Nahlásit Share Odesláno Duben 9, 2010 Tak co na to říkáte? Hra se dnes dostala ven a já musím říct, mě dost uchvátila. Původní splinter cell jsem příliš nemusel kvůli velké obtížnosti a frustraci. Říkejte si co chcete, ale pro mě nebyla zábava čekat klidně 2 minuty ve stínu jen abych mohl oddělat jednoho strážce. Conviction je hodně napínavá akce... Stealth tam je a nemůžete to hrát stylem GTA IV, nebo GoW II, ale když vás někdo spatří, konec hry to není :-). Conviction je jednoduše o hodně akčnější, než všechny předchozí díly. Osobně jsem Conviction vůbec nesledoval, protože mě Splinter Cell nebral (a to tu mám originálku úplně prvního Splinter Cell), ale tohle se mi zdá skvělé. Po nějaké době zas skvělá hra :-). Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
scarecrow Odesláno Duben 10, 2010 Nahlásit Share Odesláno Duben 10, 2010 po chvilce hraní mě tato hra ůplně pohltila grafika vypada paradně a příběh je zatim taky božína strašně mě to baví moje hodnocení 9/10 po dohrání možná změnm názor Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Dunky Odesláno Duben 10, 2010 Nahlásit Share Odesláno Duben 10, 2010 Mně se ta hra celkem líbý. 8/10 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Umberto Odesláno Duben 10, 2010 Nahlásit Share Odesláno Duben 10, 2010 hele , nevíte k čemu je to , že v některých akčních přestřelkách se mi zrcadlově ukáže moje postava.Jako stínový hráč. díky za info. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
scarecrow Odesláno Duben 10, 2010 Nahlásit Share Odesláno Duben 10, 2010 jestli jsem to dobře pochopil tak to není důležíte myslím že to ukazoje to žes při tom pohybu někoho zabil Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
PitBull1468623759 Odesláno Duben 10, 2010 Nahlásit Share Odesláno Duben 10, 2010 Ten obrys znamená že tam tě nepřatele naposledy zahlydli takže vlastě si myslej že si tam někde:) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
masi113 Odesláno Duben 10, 2010 Nahlásit Share Odesláno Duben 10, 2010 čus. chtěl bych se zeptat. Já když si vemu jinou zbraň třeba ak-47, tak jí pak mam na zádech přilepenou jen tak, nic jí tam nedrží. Máte to takle taky nebo mam nějakou špatnou verzi? Dik Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Umberto Odesláno Duben 11, 2010 Nahlásit Share Odesláno Duben 11, 2010 jo to mám taky tak, asi na to vývojáři zapomněli. Pochybuju že u o origoš. to tam bude. Prostě chbyčka se vloudila. Chci se ještě zeptat, jak mám nazbýrat nějáký ty body abych si u těch kufrů mohl vylepšovat arzenál??? už jsem u třetího kufru a pořád žádný body. Je to za to když všechno udělám potichu a nikdo mě při tom neuvidí??? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
toro Odesláno Duben 11, 2010 Nahlásit Share Odesláno Duben 11, 2010 Ano , je to za stealth , head shots a mise . Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Fenix1468622475 Odesláno Duben 11, 2010 Autor Nahlásit Share Odesláno Duben 11, 2010 Daj se teda schovávat mrtvoly protože na IGN.com psaly že AI na Realistiky je hodně dobrá a to by asi bylo nehratelný ne bez toho aby šly schopvat a nebo opravdu to nejde a bude to až formou updatu či dlc Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
xDante1986 Odesláno Duben 11, 2010 Nahlásit Share Odesláno Duben 11, 2010 sám ubisoft řekl, že to bude možné až s updatem, tak nevím o čem tu polemizujete Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Fenix1468622475 Odesláno Duben 11, 2010 Autor Nahlásit Share Odesláno Duben 11, 2010 sám ubisoft řekl, že to bude možné až s updatem, tak nevím o čem tu polemizujete Updatu a nebo dlc čka :D placený a nebo zadarmo, nepolemizuju ptám se třeba si to rozmyslely :D Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
David32 Odesláno Duben 11, 2010 Nahlásit Share Odesláno Duben 11, 2010 hele kdo už to hrál nevíte jestli tam de co-op lan nebo jen online ? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Fenix1468622475 Odesláno Duben 11, 2010 Autor Nahlásit Share Odesláno Duben 11, 2010 coop by měl bejt myslím i splitscreen , alespon ubi to jednou tvrdilo ... tak doufám že není změna na konzolích Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Recommended Posts
Přidej se do diskuze
Můžete přidat přidat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte úcet, přihlašte se.