Přejít na obsah
  • Vytvořit účet

Zajímavý článek o kvalitě dnešní elektroniky a her


tekken90

Recommended Posts

Řízené zastarávání a hry

Za dnešní informační věk a jeho všemožné vymoženosti jsem samozřejmě rád, naneštěstí má ale i své stinné stránky. Jednou z věcí, které na něm z duše nenávidím je tzv. plánované zastarávání (v angličtině tzv. planned obsolescence, vážným zájemcům doporučuji tuto knihu). I když vám ten termín třeba nic neříká, na vlastní kůži jste se s ním určitě setkali. Možná jste se divili, proč dědovo patnáct let staré auto stále spolehlivě jezdí, zatímco vaše čtyřletá škodovka vyžaduje jednu opravu za druhou. Nebo jste byli rozčarovaní z toho, že vám přestal fungovat Xbox, ačkoliv starý SNES dodnes šlape jako hodinky. Bohužel nejde o nešťastnou náhodu a dokonce ani o fušerskou práci ve snaze ušetřit. Jde o záměr.

Od pračky přes mobilní telefon až po zmíněné auto - tohle všechno firmy vyrábí tak, abyste byli s jejich produktem pokud možno spokojeni, ale za pár let si ho (nebo jeho "vylepšenou" verzi) museli koupit znovu. Vedle životnosti má ale plánované zastarávání i jiné podoby. Vyprávět by o tom mohl například Steve Jobs a Apple, jehož geniální marketing s tímto procesem pracuje velmi důvěrně. Nový iPad nemá kameru, nemá USB porty, nepodporuje to či ono, má omezenou kapacitu disku a řadu dalších vlastností, které v laboratořích Applu už dávno vyřešili a které by cenu nijak výrazně nenavýšily. Podobně jako u iPodu a iPhone na ně dojde řada v dalších generacích, kdy budou motivovat k výměně za novou verzi. A kdybyste se snad cukali, donutí vás k ní pevně zabudovaná baterie, která má omezenou životnost a jako na potvoru ji nejde vyměnit. Podobně to dělá Microsoft se svými operačními systémy, ale seznam "hříšníků" by byl tentokrát téměř nekonečný.

Rozhodně nechci tvrdit, že neexistují spolehlivé a trvanlivé produkty, nicméně tohle je prostě dnešní realita. S plánovaným zastaráváním se setkáváme i v herní branži a bohužel nejen na úrovni výrobců hardware, ať už konzolí nebo třeba grafických karet. Plánované zastarávání, to je třeba vypínání serverů na tři roky staré hry, nebo u (nejen) sportovních her s ročními updaty předem pečlivě rozfázovaný vývoj. Jeden rok se vylepší AI branáře, další rok dojde na přihrávky, potom na ovládání - vážně si myslíte, že by to nešlo udělat najednou? A co Guitar Hero a neustálé pseudoinovace kytary, které hardcore fanoušky "nutí" kupovat každý rok nový nástroj? Plánované zastarávání, to je samozřejmě i klesající obtížnost a délka her (pokud bude průměrná doba singleplayerové kampaně 10 hodin, stihnete si jich zahrát a tedy kupovat víc, než když to bude dvojnásobek) či opatrnější podpora uživatelského obsahu. A jsou to třeba i nejrůznější DRM ochrany, které různými způsoby omezují chování hráče (např. omezení počtu instalací).

Zmíněný uživatelský obsah a aktivita herních komunit je jedním z nepřátel řízeného zastarávání, stejně jako v určitých ohledech pomáhá nástup digitální distribuce a samozřejmě konkurence jako taková. Hlavní díl zodpovědnosti je ale na nás všech - kritizovat nestoudně krátké hry, nespokojit se s mizivým updatem za plnou cenu a vysmát se všem omezením a nařízením. A hlavně takové hry nekupovat.

Odkaz na článek http://www.modrak.cz/index.php?action=clanek&id=898?

Konečně zajímavej a pravdivej článek o tom, jak se dneska dělá reklama a firmy se snaží ze zákazníků dostat co nejvíc peněz.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jo bohužel je to pravda. Mám doma Segu Genesis, jednou mi spadl adaptér od ní, tak děda vzal pájku,, rozebral to a spravil to co jsem na ní omylem jako dítě rozbil. Amatérsky jí slepil izolační páskou a voalá...konzole šlape dodnes kompletně bez chyby. Bohužel o ostatních většinou novějších přístojích to říct nemůžu (mobil atd.)

jinak politiku applu snad prokouk už každej a ví že první generace přístrojů se nevyplatí když během pár měsíců bude mít 2x tak lepší generaci za stejnou cenu :P

s tím guitar hero je to pravda, sám mám doma kytaru po měsících schánění kdy byl problém s distributorem a pak co se nestane, vyjde GH WT a v tu ránu jsou nový kytary se sliderem, jsou větší, z lepšího plastu, měkkčí tlačítka....docela mě to naštvalo a hodně často mám chut si jí opravdu koupit :D

podobný je to například i u WoWka. Vyjde datadisk Wrath of the Lich King, ale člověk musí rok a půl čekat, platit si offik a jen kouká jak měsíc co měsíc přichází novej patch, kterej nepřináší nic novýho a max nějaký novinky ale minimální. Pak konečně přijde poslední patch. Po roce a půl je možný datadisk kompletně "dohrát" :D to je ždímání peněz

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak Guitar Hero je jasný :D Kolik vyšlo dílů celkem? Tak 15? Každá významnější kapela má vlastní díl... Mnohem lepší by bylo určitě řešení přidání dalších kapel pomocí DLC balíčků, než aby vydávali třeba 3 "stejný" hry za rok. O HW ke hře ani nemluvě :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

přesně tak, všechny díly pracujou na stejnym enginu, nepřidávaj nic novýho, takže jediný co je nový jsou písničky a opravdu bych byl spokojenější kdybych mohl zapnout Guitar hero a vybrat si třeba z 200 songů než zapnout jeden z 5 GH a vybrat si ze 40 songu :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přidej se do diskuze

Můžete přidat přidat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte úcet, přihlašte se.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním..   Odstranit formátování

  Only 75 emoji are allowed.

×   Váš odkaz byl automaticky načten a vložen..   Zobrazit jako odkaz

×   Váš předchozí obsah byl obnoven.   Vymazat obsah

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Tento web používá k poskytování služeb a k analýze návštěvnosti soubory cookies. Více informací naleznete v Zásady ochrany osobních údajů a Pravidla webu