KINGDOM COME DELIVERANCE
Konceptuálně je Kingdom Come Deliverance zajímavým dílkem...otevřený svět ve spojení s jedním z nejsilnějších grafických enginů dneška. Jde o debutní projekt studia Warhorse, který pohání CryEngine stejně tak jako Ryse, Homefront nebo Prey. Patnácté století zachycené ve skoro fotorealistickém vzhledu evropských vesnic a lesů, luk a hájů.
Výběr CryEnginu dává tušit jaké ambice tým měl pokud vezmeme v potaz kolik peněz například oproti Skyrimu a jemu podobným na vývoj měl. A to se také promítá do konečného výsledku kdy stejně jako Homefront The Revolution má hra mnoho problémů hned ze startu. Tyto byli nicméně opraveny a tak v podobný osud doufáme i u Kingdom Come.
Vizuálně jde o celkem přímý směr co se konzolí týká, kdy jak základní tak i vylepšené verze konzolí obou výrobců sdílejí podobné slabiny ale i silné stránky. Opravdovým problémem je zde pak přítomnost vizuálu v nízkém rozlišení, kterého je možné si všimnou prakticky všude a které notoricky trápí i další CryEnginem poháněné hry jako např. Lichdom Battlemage. Stejně tak se všude okolo objevují assety v nízkém rozlišení pokud se zastavíte a pozorně si prohlédnete scénu.
KCD poskytuje hráči mnoho nádherných scén ke koukání, které jsou ale svázány mnoha úskalími...průzkum měst a lesů je jednoznačně jedna z nejlepších částí hry, která trpí neuvěřitelným doskakováním textur všude kam se podíváte, bez ohledu na jaké konzoli hrajete. Objevující se stromy, zdi domů s rozplizlými texturami, které najednou doskakují tak jak mají, to vše je celkem studená sprcha a ani Xbox One X verze na tom nic nemění. Grafické nastavení je z velké části totožné a ačkoliv PS4 PRO i Xbox One X disponují větší vykreslovací vzdáleností na objektech tak se nejedná o velký rozdíl od základních konzolí. Největším rozdílem tak zůstává rozlišení kdy standartní xbox one poskytuje 1600x900, playstation 4 1600x900 s malým vylepšením ambientního osvětlení, které poskytuje plnější stínování objektů. PS4 PRO poté nabízí 1920x1080 s vylepšenou vizuální podobou a ještě trochu vylepšeným ambientním osvětlením a na závěr Xbox One X vše uzavírá s rozlišením 2560x1440 s tím že ambientní osvětlení je někde mezi ps4 a PS4 PRO. Mimo několika malých rozdílů v tom kdy na vás vyskočí textura povrchu země nenabízí PR4 PRO ani Xbox One X další změny. Texture filtering je na nízké úrovni všude kam se podíváte. Načítání textur je nejpomalejší na Xbox One ale jakmile jsou všechny načtené, nenajdete rozdíl mezi Xbox One a Xbox One X.
Když už jsme u nahrávacích časů, je nutno poznamenat, že ty jsou až katastrofálně dlouhé. Zatímco u klasické ps4 budete čekat bezmála 2 minuty, u PS4 PRO zhruba jeden a půl minuty, na xbox one 1 minutu a 13s a Xone X vás nechá čekat 53 vteřin. Toto nahrávání pokračuje i při načtení uložené hry, nicméně už není tak dlouhé a jde o 28 vteřin u Xbox One X až po 44 vteřin u ps4.
Pokud jde o výkon není divu že základní konzole sedí u dna. Hned zkraje mají všechny konzole problém s časováním snímků, typickým problémem u CryEnginu kdy hra limituje fps na 31 snímcích nikoliv na 30. Jakkoliv se 30 a 31 může zdát zanedbatelné, představuje to velký problém při časování kdy každou vteřinu jsou zobrazeny dva po sobě jdoucí unikátní snímky. Co to znamená v praxi? Nerovnoměrný pohyb při ovladání - trhání, škubání chtete-li. Limitovat fps na 30 by určitě pomohlo a je to něco co trápilo i Homefront The Revolution a bylo vyřešeno takže nezbývá než doufat že Warhorse brzy příjde s nápravou.
Jak PS4 tak Xbox One dosáhnou na 31 fps při cestování mezi městy ale co tyto dvě verze dělí jsou cutscény, bitvy a velká města. Podobně jako u Zaklínače 3, ani jedna z těchto konzolí si neumí dobře poradit s komplexními místy plnými CPU řízenými postavami a obě konzole na to reagují svým způsobem. Zatímco PS4 měla potíže s fps v úvodní sekvenci při jízdě na koni, kde ztrácela na Xbox One 3-4 fps při přehrávání cutscén se karta obrací a Xbox One ztrácí zase 3-4 fps zde. Obecně PS4 dosahuje lepších výkonů než Xbox One. Xbox One X a PS4 PRO potom poskytují daleko stabilnější a hladší průběh a drží se blíž cíleným 31 fps (ale i při stresových situacích Xone X padne na 20 fps). Rozdíl je nicméně hmatatelný.
Vzato kolem a kolem Xbox One X nabízí nejvyšší rozlišení a nejlepší výkon. Pokud se tedy rozhodnete podstoupit toto martýrium na konzolích doporučujeme tak udělat na Xbox One X. Případně s nákupem počkat dokud vše nebude vyřešeno není také vůbec špatný nápad protože i Xbox One X verze je spíše "z nouze ctnost".
zdroj: DigitalFoundry