Cílem tohoto tématu je snaha shrnout veškeré momentálně dostupné informace a fakta ohledně možnosti flashnutí X360 Slim a pokusit se zodpovědět na mnohé otázky, které jsou zde dnes a denně kladeny v různých tématech a docílit toho, aby pokud možno vše bylo pohromadě na jednom místě a jednoduše dostupné všem a aby se také v rámci možností předešlo stále dokola se opakujícím otázkám na jednu a tutéž věc.
Berte prosím na vědomí, že informace jsou aktuální ke dni vzniku tématu a jelikož se toho v těchto dnech děje v této oblasti opravdu mnoho, bude snahou toto téma udržovat co nejvíce aktuální.
Nehledejte zde informace o flashi předchůdců Slim verze Xboxu, označované též jako "Fat" (resp.. "Phat"). Otázka jejich flashnutí již byla obsáhlá zeširoka, v tuto chvíli není znám žádný zádrhel při jejich úpravě a metody k jejich flashnutí, které dosud fungovaly, fungují i nadále. Rovněž tak zde nehledejte návod na to "Jak provést vlastní flash", protože kdo jej bude chtít si jej najde a stejně si bude muset nejdříve projít základními principy a postupy k pochopení problematiky, která vyžaduje alespoň základní znalost anglického jazyka.
Tolik tedy na úvod a dále bude následovat shrnutí všeho podstatného.
Seznam pojmů a zkratek:
[TABLE]
[TR]
[TD]ABGX
[/TD]
[TD]Databáze pro kontrolu a úpravu her[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]AP2.5
[/TD]
[TD]Anti Piracy (protipirátská ochrana)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]BAN
[/TD]
[TD]Odstavení od možnosti užívat či přihlašovat se k nějaké službě, v tomto případě XBLive[/TD]
[TD]Výměna mechaniky za jiný typ (model) a následná úprava FW tak, aby si konzole myslela, že máte stále původní a originální mechaniku[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]SW
[/TD]
[TD]SoftWare (programová aplikace)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]TJ
[/TD]
[TD]Team Jungle (tým, který stojí za vývojem SW JungleFlasher)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]TX
[/TD]
[TD]Team Xecuter (tým, který zastřešuje práci autora CFW a je autorem mnoha kvalitních a užitečných nástrojů pro modifikaci konzolí X360)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]USD
[/TD]
[TD]United States Dollar (platební měna Spojených Států Amerických)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Xval
[/TD]
[TD]Aplikace pro orientační zjištění stavu, zdali má konzole uvnitř záznam o Flagu[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Přeskočme pasáž "Jak zjistit, jakou mám ve svém Xboxu mechaniku a zdali jde flashnout". Předpokládejme, že tuto základní informaci si už majitelé svých konzolí dokázali zjistit ať už z dříve napsaných článků na tomto fóru, anebo jinde. Způsobů identifikace je několik, ten nejzaručenější je připojit DVD mechaniku k PC a pomocí potřebného SW (JF) přečíst typ. Celkem orientačně funguje i zjištění podle data výroby Xboxu (MFR date) a rovněž orientačně, avšak celkem přesně, funguje identifikace podle čísla LOT na krabici od Xboxu. Více se o tomto nebudu rozepisovat, snad později, pokud by byl ze stany uživatelů zájem.
Nejdříve si řekneme, jaké typy mechanik se v X360 Slim objevily od počátku jeho uvedení na trh a pro které z nich existuje k dnešnímu dni flash a jaká verze. Pořadí je uvedeno chronologicky tak, jak se postupně objevovaly:
[TABLE=width: 517]
[TR]
[TD]LiteOn DG-16D4S[/TD]
[TD]OFW = 9504[/TD]
[TD]Flash: ANO[/TD]
[TD]Verze CFW: LT+ v3.0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]LiteOn DG-16D4S[/TD]
[TD]OFW = 0225[/TD]
[TD]Flash: ANO[/TD]
[TD]Verze CFW: LT+ v3.0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Hitachi DLN10N[/TD]
[TD]OFW = 0500[/TD]
[TD]Flash: NE[/TD]
[TD]Žádné info, NO ETA[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]LiteOn DG-16D4S[/TD]
[TD]OFW = 0401[/TD]
[TD]Flash: ANO[/TD]
[TD]Verze CFW: LT+ v3.0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]LiteOn DG-16D4S[/TD]
[TD]OFW = 1071[/TD]
[TD]Flash: ANO[/TD]
[TD]Verze CFW: LT+ v3.0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]LiteOn DG-16D5S
[/TD]
[TD]OFW = 1175[/TD]
[TD]Flash: NE[/TD]
[TD]Na CFW se pracuje![/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Informace o aktuálních verzích a stavu vývoje jednotlivých CFW pro jednotlivé mechaniky naleznete také na oficiální stránce ZDE. Nemá cenu se ptát, kdy vyjde ta která verze CFW pro jakoukoliv mechaniku a jak daleko je vývoj jednotlivých CFW pro danou mechaniku. Od nikoho nemůžete dostat žádnou konkrétní odpověď s datem a to ani s přibližným. Všechny odpovědi typu "každou chvíli", "příští měsíc" apod. nejsou ničím podložené, vzniknou vždy nějakým dohadem a je lepší je ignorovat. Sám autor CFW tvrdí vždy jediné a to, že "až bude, tak bude". O tom, že se chystá jeho vypuštění na veřejnost dá vždy vědět prostřednictvím fóra TX a to obvykle v řádech několika desítek hodin před jeho zveřejněním. Zvláště pozor byste měli dát při pořizování Xboxu přes bazar, kde prodejci s oblibou tvrdí, že "Xbox už je určitě flashnutelný, že jim to říkal flasher, ale že oni to flashovat nenechávali a nechají to až na novém majiteli". Pokud chcete flash tak si nejdříve zjistěte, zdali je pro daný typ mechaniky již dostupný.
Teď když víme, jaké verze CFW pro které mechaniky existují, je řada zmínit se o DB, jeho chování vůči té které mechanice a jeho poslední verzi. Tak tedy nejnovější verzí DB, která vyšla jen před několika málo dny, je 13599. Ta přinesla mnoho podstatných změn v dosavadním vývoji CFW a je aktuálně velmi diskutovaným tématem v řadách TX, TJ a autora vlastního CFW. Ještě než se dostaneme k detailům, je vhodné zmínit se i o předchůdci tohoto DB a to o verzi 13146, která nastartovala nemalé změny v dění okolo flashování. Tou hlavní pro tento článek je ta, že nečekaně přepsala FW mechaniky na OFW tam, kde to bylo možné a majitele CFW tak připravila o flash. Proč právě tam, kde to bylo možné? Je to z toho důvodu, že (kromě mechanik u Phat Xboxů) to bylo možné pouze u mechaniky 9504, neboť všechny ostatní typy mají již od své výroby ochranu proti zápisu a tudíž ani MS sám updatem DB nemohl FW nikterak přepsat. Navíc ani nepovažovali za nutné se tímto nijak zabývat, protože předpokládali z principu, že ani v těchto mechanikách není možné dosáhnout instalace CFW. Jak je tedy možné, že i přesto již dnes existuje CFW pro mechaniky 0225 a 0401 a na verzi pro 1071 se již pracuje? O tom se dočtete dále v článku.
Co se tedy stalo s flashnutými i neflashnutými mechanikami 9504 instalací DB 13146? U obou verzí se přehrál FW na novou verzi OFW a to 0272, u té flashnuté to pochopitelně znamenalo ztrátu flashe. Nadále bude tedy původní mechanika 9504 vystupovat pod označením 0272.
Další změnou, kterou update DB přináší, je změna AP2.5 tabulky dat, jež má za následek změnu chování her s ochanou AP2.5 a to ve smyslu, že přestanou fungovat. Způsob projevu je takový, že start hry končí černou obrazovkou (black screen). K dnešnímu dni je evidováno 6 takových her a to konkrétně:
Fable III
Assassin’s Creed: Brotherhood
Need For Speed: Hot Pursuit
Call of Duty: Modern Warfare 2
Call of Duty: Black Ops
Halo: Reach
Jedinou nápravou, jak tyto hry rozjet na aktuální DB je jejich kontrola a úprava aktuální verzí patchů v ABGX. To ovšem vyžaduje, aby tato databáze tyto patche obsahovala a to také zabere jejím autorům nějaký čas. Úplně stejně jako v případě vydání CFW i zde je zcela zbytečné se ptát, kdy bude databáze ABGX aktuální vzhledem k novému DB. Žádnou konkrétní odpověď nedostanete pouze tu, že "až bude, tak bude". Z předešlého vývoje se dá pouze usuzovat, že ten čas je relativně krátký, o hodně kratší vzhledem k času potřebnému pro vývoj nového CFW.
Zde bych rád zdůraznil jednu podstatnou věc a to sice, že KAŽDÁ změna DB přináší změnu AP2.5 dat a tudíž po KAŽDÉ instalaci nového DB je třeba vyčkat na update databáze ABGX. Zrovna tak je zbytečné se ptát na to, zdali je možné přes ABGX patchovat hry na starší verze DB. Ne, není to možné, databáze ABGX vždy obsahuje patche her pouze vůči poslednímu, nejnovějšímu DB. V tuto chvíli dobrou zprávou je, že autorovi se s novým CFW na DB 13599 v těchto dnech podařilo spustit COD: Black Ops a že dle jeho vyjádření je vše na dobré cestě k vydání update databáze ABGX.
Nyní zpět k samotným CFW. Máme tedy DB 13146, mechaniku 9504 ze které se nám stala 0272 a zbylé ostatní beze změny. Na řadu přichází dlouho očekávaná zpráva a sice, že TX po dlouhém vývoji uvádí na trh řešení, kterým lze aplikovat CFW pro nejrozšířenější mechaniky 0225 a také 0401. Řešení, kterým sice není jen jakási jednoduchá aplikace pomocí SW, ale které je postavené na bázi výměny HW v DVD mechanice, které se později ukazuje jako tím momentálně nejlepším řešením na trhu. Proč právě toto si povíme v následujících řádcích.
Nutno podotknout, že krátce po uvedení přichází další, tentokrát ne tak dobrá zpráva. Počet vyrobených kusů tohoto HW byl limitován počtem celosvětově dostupných čipů nutných pro výrobu tohoto HW a v tuto chvíli je již prakticky k nesehnání. Distributoři nejdříve vykryli předobjednávky a po zbylých skladových zásobách se doslova zaprášilo. Jsou sice ještě místa, kde lze nějaké nakoupit, ale na Evropu zapomeňte. Bohužel ani vidina obnovení výroby v tuto chvíli není, protože jak sami vysvětlovali producenti tohoto HW (TX), skoupili veškeré čipy na trhu a další prostě nejsou a nebudou. Určitě ne v dohledné době.
Nyní krátce k uvedenému HW. Na trh byly uvedeny dvě verze a to DIY a verze pro profesionální instalaci. Verze DIY znamená výměnu celé PCB v mechanice a tato metoda je zcela solderless. Je dělaná pro jednoduchou instalaci a tak, aby ji zvládl pokud možno každý. Verze pro profesionály znamená výměnu hlavního IC čipu na stávající PCB desce mechaniky a vyžaduje skutečně hluboké znalosti a dovednosti toho, kdo práci vykonává. Že je to metoda nelehká se sami můžete přesvědčit shlédnutím videí na fóru TX. Nutno také poznamenat, že ačkoliv je mezi oběma verzemi relativně vysoký cenový rozdíl (verze Pro byla nastavena na cenu 22.95 USD, zatímco verze DIY na cenu 59.95 USD), tak díky náročnosti instalace verze Pro se dá očekávat, že se tento rozdíl takřka dorovná cenou za instalaci. To je také jeden z důvodů, proč verzí Pro nebylo vyrobeno tolik, jako celkových PCB pro DIY instalaci.
Cena u distributorů je (byla) všude stejná, dnes se místy setkáte dokonce s vyššími cenami u těch, kteří mají ještě nějaké skladové zásoby. Slevy se v podstatě nedávají (možná při odběru v řádech desítek kusů a to i tak slevy minimální) a tak nemá cenu smlouvat o ceně při požadavku na flash. Ten HW prostě levněji nepořídíte, v mnohých případech si připočítejte zaoceánskou dopravu a práci flashera a vyjde vám reálná cena flashe na úrovni 1.500, spíše 2.000 Kč. Na druhou stranu je třeba stále myslet na to, kolik tímto zásahem ušetříte na hrách.
Nyní se dostáváme k odpovědi na otázku, proč se toto unikátní řešení od TX ukazuje jako tím nejlepším, ostatně jako ve všech předešlých případech. Přichází totiž update DB na verzi 13599 a majitelé mechanik 9504/0272 zjišťují, že kromě opětovného přepisu FW na OFW 0272 se jejich mechanika uzamyká proti zápisu a začleňuje se tak do řady mechanik 0225 a novějších. Nenechte se zmást informacemi od uživatelů, že v případě DB 13146 a nejnovějšího flashe LT+ 1.9 vám zůstane po aplikaci DB 13599 alespoň ten flash. Nezůstane. To platí pouze pro majitele Xbox verzí Phat, nikoliv pro majitele verzí Slim. Tady dochází k zásadnímu rozdělení chování updatu DB a jak sami uvidíte i později, informace, že někomu něco jde bez problémů a dělá buď to či ono, se již dnes nedá globalizovat a nelze se tím tudíž řídit ve všech případech. Následně přichází informace z řad TX, že na mechanikách 0225 a 0401 s vyměněnou PCB je update DB bez problémů a nadále lze aplikovat CFW. A jak je to možné? Z jednoho prostého důvodu – jejich HW řešení totiž navíc obsahuje HW přepínač, kde uživatel sám povoluje a zakazuje zápis do mechaniky. Zkrátka a jednoduše po aplikaci CFW zakážete zápis do mechaniky na úrovni HW a nikdo a nic vám už do mechaniky nezapíše až do doby, než tuto možnost opět sami povolíte.
Po této zprávě se poptávka po PCB mnohonásobně zvýšila a skladové zásoby ztenčili, neboť zoufalí majitelé uzamčených mechanik 9504/0272 pochopili, že toto je jediná cesta, jak znovu a opět docílit CFW ve svých Xboxech.
Otázka majitelů ještě starších DB (12625 a starších), zdali když vynechají update 13146 a rovnou přejdou na DB 13599 – NE, nic to neřeší. Poslední update vám provede vše, co má, tudíž i funkcionality z předešlých verzí.
Následuje několik dobrých a osvědčených rad (či pravidel, jak chcete), které se doporučují dodržovat při updatu DB a následné aplikace CFW:
Vždy používejte nejnovější verzi JF
Je doporučováno provádět update DB bez spoofovaných mechanik (očekávejte BAN v případě spoofu mechaniky)
Nedoporučuje se v tuto chvíli provádět update DB na 13599 u mechaniky 9504/0272 – uzamkne mechaniku proti zápisu a očekávejte flag pro pozdější BAN
Pokud trváte na provedení update, jako vždy se doporučuje nejdříve návrat k OFW, jinak může update skončit nevydařeným pokusem anebo můžete dostat BAN (příklad nezdařeného update – Status Code: 335A - 351F - 1380 - 0703 - C000 – 0099)
Nový update 13599 přináší také změnu AP2.5 tabulky dat. Neprovádějte update, pokud se nemůžete dočkat aktualizace databáze ABGX a nechcete přijít o flash
K informaci o flagu/BANu nutno podotknout asi tolik – není tajemstvím, že aplikace Xval již více než rok není relevantní k určení, zdali konzole má anebo nemá flag pro budoucí BAN. Vedle skutečnosti, že tuto informaci zjistí pouze z konzole a nikoliv ze serveru na straně MS nespoléhejte ani na informace od uživatelů chvástajících se, že oni s tím a tím flashem a tím a tím DB hrají na XBLive a bez problémů. Nikde není psáno, že BAN se dostává okamžitě, nikde není psáno, že tito uživatelé nemají záznam na serverech MS a BAN dostanou až na ně prostě přijde řada a zrovna tak nikde není psáno, že ho nutně musí dostat. Jsou jen známy činnosti, při kterých je riziko flagu resp. BANu jisté a je jen otázkou, jak na to zareaguje MS v budoucnu. Nespoléhejte proto na otřepaná tvrzení, že Xbox nemá za žádnou cenu flag. Těžko si pak na tom, kdo vám to tvrdil, později něco vezmete.
Po masovějším rozšíření LT+ 1.9 začínají chodit zprávy od uživatelů, že jejich konzole vykazuje nestandardní chování. Projevy jsou takové, že se sama od sebe pravidelně vysunuje plotna DVD mechaniky, v jiných případech se uživatelům při vložení záložní kopie hry objevuje hláška "Play DVD", známá zejména v případech nezdařeného flashe. Zpráv přibývá a fórum TX se začíná této problematice zeširoka věnovat a poskytovat rady a doporučení, jak se těchto nedostatků případně zbavit.
Souběžně s tím bere autor CFW jeho poslední verzi LT+ 1.9 pod další drobnohled a odhaluje další skutečnosti – po update na DB 13599 bylo zalogováno více než 140 unikátních způsobů ověřování ochranou AP2.5 a ukazuje se, že toto číslo není konečné. Naproti tomu přichází zpráva, že CoD: Black Ops se podařilo rozjet s dalším, tentokrát novým flashem. Vše vyžaduje více testování a autor slibuje brzy další informace. Lze předpokládat, že nový potřebný CFW na sebe nenechá dlouho čekat.
Konce minulého týdne přichází do té doby neznámá ruská dvojice, která přináší nečekanou zprávu – údajně se jim podařilo znovu odemknout již uzamknutou mechaniku 9504/0272 a vrátit ji tak možnost opětovné aplikace CFW. Své tvrzení dokládají sérií videí a následně i postupem. Jejich verze se ukazuje pravdivá a tak se znovu otevírá možnost způsobu zápisu do těchto mechanik bez nutnosti výměny PCB či samotného IC čipu. Jejich angličtina je mizerná a tak se velmi pomalu skládají střípky jejich metody do celkové mozaiky. Ukazuje se, že jejich řešení je funkční, i když poněkud neohrabané. Není ničím ověřeno a není dotaženo do konce. Způsob jejich metody vyžaduje nemalý HW zásah – cut traces, použití speciální probe a následně repair traces. Zveřejňují postup a uvolňují pro veřejnost také vlastní SW, potřebný k provedení této metody. Jedno podstatné si ale nechávají pro sebe a to – opětovné uzamčení mechaniky proti zápisu. Podstatné proto, protože pokud již jednou MS mechaniky uzamknul, může si kdykoliv po připojení konzole ke službě XBLive jednoduše ověřit stav mechaniky a jakmile narazí na neuzamčenou mechaniku, výsledek je téměř jednoznačný. BAN. Rusové chtějí více času na prověření své čerstvé metody a tak jsou velmi skoupí na jakékoliv další zveřejňování informací. Zároveň vychází najevo, že tato metoda je aplikovatelná pouze pro mechaniky s paměťovým čipem MXIC (kterých je bohužel opět minimum) a na verze s čipy Winbond je nepoužitelná (těch je stejně jako v případech výskytu mechanik 0225 většina). Zároveň ale slibují, že verzím s Winbond se intenzivně věnují a že přinesou kladné výsledky.
Paralelně se souběhem těchto událostí však bere tuto metodu pod svá křídla TX, kteří veřejně ocenili přínos ruské dvojice, neboť toto řešení sami nenašli a může do budoucna přinést další možnosti aplikace CFW za tentokráte nižších nutných nákladů. Otevírají projekt s příznačným názvem SPUTNIK360 a věnují se převedení ruské metody do profesionální a přitom jednoduché podoby. Podoby, kde nebude třeba zásahu ve smyslu cut/repair traces a která přinese řešení nejenom pro MXIC čipy, ale i Winbond. Vše je v začátcích a tak opět nejsou na místě otázky "Kdy" a "Kolik to bude stát".
Na závěr bych rád věnoval pár řádků otázce obchodních záruk na konzole X360 S. Vězte, že za hranicemi našeho státu (nepočítaje Slovensko) se nějak moc příliš ztrátou záruky nezabývají. Je to dáno jednak tím, že pořízení nové konzole pro ně není taková finanční zátěž, jako pro nás a hlavně tím, že si plně uvědomují přínosu, který jim CFW dává a na jehož nové verze se čeká čím dál tím déle. Neřeší příliš to, že když se jim konzole byť v záruční době pokazí, jestli ji vyreklamují anebo ne. Jsou smíření s tím, že aplikací CFW prostě o záruku přicházejí a v případě nenávratně nefunkční konzole prostě jdou, koupí novou a jsou rádi, že mohou hrát zálohy her. Toto tvrzení je mimo jiné podloženo tím, že se na internetu prakticky nesetkáte s tím, co se neustále u nás a naších sousedů na Slovensku řeší a sice sejmutí záručních plomb tak, aby zůstaly neporušené právě pro případ reklamace. Jistě víte, že plomby jsou u konzole X360 Slim dvě a že vzhledem k jejich povaze je jen velmi obtížné dosáhnout toho, aby zůstaly po sejmutí nepoškozené. Opakovanou praxí se sice dosahuje stále lepších výsledků, avšak ne 100%.
A proč to celé píši? Při každé koupi bazarového Xboxu, při každém dotazu na flash zaznívají mimo jiné i otázky "Má to záruku?", "Je k tomu doklad o záruce?", "Zůstane mi po flashnutí záruka?". Tato otázka není relevantní a nečekejte relevantní odpověď. Ani od flashera, ani od prodejce. Jednak proto, že s reklamacemi X360 Slim nejsou dosud pořádné zkušenosti, jednak rozhodně neplatí pravidlo, že "V jednom případě mi to prošlo a tak to nutně musí projít i podruhé" a jednak vám nikdo z těchto lidí nezaručí, jak se MS při případné reklamaci zachová. Jedno je ale jisté – flash bude (alespoň v nejbližším budoucnu) zcela jistě znamenat HW zásah do mechaniky. Ten, zvláště v případě soldering metody, bude prostě poznat, pokud mechaniku někdo otevře. Beze stopy to prostě udělat nelze. Rozmyslete si proto, co chcete, zdali flash a pohodové hraní vašich zálohovaných her, anebo neporušený Xbox se zárukou pro hraní na XBLive.
Jak sami vidíte, informací je mnoho a každým dnem je něco nového. Není vyloučeno, že po zveřejnění tohoto článku již další podstatné skutečnosti spatří světlo světa. Uvítám podněty zejména od zkušených uživatelů z praxí čím toto téma rozšířit, o jakou informaci se podělit a co všechno začlenit do tohoto příspěvku. Naopak se prosím vyhněte zbytečným otázkám, které byly v tomto článku zodpovězeny.
Úplným závěrem snad jen to, že toto jsou nasbírané informace za několik pár měsíců nazpět až po současnost, že veškeré informace pocházejí z prověřených zdrojů a samotného autora CFW a tak jsou také patřičně podloženy zkušenostmi zainteresovaných lidí.
Zdroj: TX, TJ, c4eva
///Update 4.8.2011:
Další týden přinesl opět další posun na poli dění okolo X360, tak se podíváme na to, co by stálo za zmínku.
Zmiňovaný způsob pro znovu umožnění zápisu do uzamknutých mechanik 9504/0272 (po aplikaci DB 13599), který dostal příznačný název Sputnik360 a s jehož prvotním objevem přišla zmiňovaná ruská dvojice, dospěl pod vedením TX do své konečné podoby ve formě "Sputnik unlock Switch", který je na světě a jehož podobu naleznete vyobrazenou níže. Jedná se o tzv. QSB (Quick Solder Board neboli "Rychlo pájecí destičku"), kterou jednoduše napájíte na základovou desku vaší mechaniky a je to. Pájíte celkem na třech místech, přičemž je vyžadován jeden trace cut. Pak už jen pomocí přepínače volíte polohu "Odemknuto/Zamknuto" a opět tak vše zůstává ve vašich rukou. Prodejní cena byla stanovena na 7,99 USD (tj. něco okolo 150,- Kč).
Vedle toho vznikl také další produkt, vhodný spíše pro flashery - "Sputnik Unlock Probe", jejíž podobu naleznete níže. Zatímco Sputnik unlock Switch zůstává natrvalo ve vaší mechanice pro jednoduchost budoucích aplikací CFW, použití Sputnik unlock Probe nezanechává ve vaší mechanice nic. Tedy nic - až na stopy po cut&repair trace, která je i zde vyžadována. A jaký je mezi těmito dvěma metodami tedy vlastně rozdíl? V případě použití Sputnik unlock Switch zaplatíte za materiál, tedy za switch samotný, který vám zůstane v mechanice. Další aplikace CFW však již nevyžaduje žádný HW zásah do vaší konzole, pouze přepnout switch, aplikovat CFW a znovu ho přepnout k uzamčení mechaniky. Jednoduché a prosté. V případě použití Sputnik Unlock Probe sice neplatíte za žádný materiál, ale při další aplikaci CFW budete muset znovu zasahovat do vaší mechaniky způsobem cut&repair trace. Uzamčení mechaniky probíha na bázi SW a jeho postup slibuje TX zároveň s uvedením nové verze JungleFlasheru. Nejenže se tím do budoucna prodraží vaše investice (pokud si neděláte flash sami), ale také mechanice příliš časté přerušování a znovu opravování stejného spoje z dlouhodobého hlediska příliš nesvědčí, zvláště pokud nejste v pájení dostatečně zdatní. Prodejní cena byla stanovena na 14,99 USD (tj. něco okolo 280,- Kč)
K oběma metodám nutno dodat jednu dosti podstatnou věc - a sice, že je použitelná a aplikovatelná pouze pro mechaniky, v jejichž nitru tiše bije srdce s čipem MXIC. A těch je, bohužel, opět ta drtivá menšina a navíc především v řadách mechanik 9504. V těch ostatních, v drtivé většině, pracuje čip Winbond a na ten je zatím tato metoda krátká. Informace od mnoha testerů ukazují na skutečnost, že čip Winbond se objevil postupem času už i v mechanikách 9504, takže jestliže těchto mechanik bylo od začátku velmi málo, tak těch co mají zároveň čip MXIC je jako šafránu. Majitelé mechanik 0225 a pozdějších tak tento způsob flashnutí zatím nijak neoslovuje.
Včera byly zveřejněny informace o tom, že se podařilo najít způsob, jak zlomit i Winbond. Metoda nese název "Geremia Hack" a je pojmenována podle jejího tvůrce (nepochází z dílen TX). I přestože se metody ihned chopil známý Lizard (další na poli strůjců HW nástrojů pro flash X360, nikoliv však natolik renomovaný jako TX), i s použitím jeho nástroje a Gecko 1.17 může 99% z vás na tuto metodu zapomenout, jak ostatně můžete vidět na videu níže. Ne nadarmo dostala tato metoda název "Kamikaze" a jsem přesvědčen, že jeho aplikaci vám jen tak žádný flasher nenabídne, pokud byste o ni vůbec stáli. Sám autor přiznává, že při zkouškách této metody doslova shořelo několik PCB desek a jestliže se zde bavíme o zanechání stop po aplikaci HW úprav ve smyslu zachování záruky, tak tady zůstanou stopy zcela nezahladitelné a trvalé.
Závěrem asi tolik, že metoda výměny PCB, která je zmíněna v původním článku, zůstává nadále tou nejjednodušší, nejbezpečnější a zároveň "nejčistší" ve smyslu instalace.
A teď to nejdůležitější - v týmu TX se nechali dnes slyšet, že obě verze, tj. Sputnik unlock Switch i Sputnik Unock Probe, začnou distribuovat ke svým prodejním kanálům už zítra, tj. 5.8.2011, takže během několika následujících dní budou k dispozici k zakoupení. A co víc - nový CFW LT+ 1.91 spolu s novou a převratnou verzí JungleFlasheru by měla spatřit světlo světa také už zítra a tím zdaleka překvapení z dílen TX nekončí. Zdá se, že před sebou máme velmi plodný zbytek srpna :-)
///Update 25.8.2011:
Zatímco vývoj CFW LT+ 2.0 se aktuálně dostal malinko do ústraní, veškeré soustředění se věnuje testování a vydání nové verze CFW LT+ 1.92 a opět nové verze JungleFlasheru. Dle tvůrců jsou oba produkty hotové a testují se, takže vydání se dá očekávat velmi brzy. Verze CFW LT+ 1.92 bude jak to tak vypadá vydána pouze pro Slim mechaniky a to zejména z důvodu vyskytujících se problémů s předchozí verzi LT+ 1.91 u některých uživatelů (v závislosti na typu OFW mechaniky a způsobu provedení flashe). Dobrá zpráva je, že nová verze CFW se testuje už i pro dosud nedotčenou mechaniku 1071. Hitachi 0500 nadále beze změny.
Když jsem už zmínil mechaniku 1071 tak za zmínku stojí i další informace a to ta, že se v hojné míře začala objevovat u nových Xboxů, v tuto chvíli zejména v USA (hlášené případy jsou ale i z EU). Celkem s určitostí se vyskytuje ve výrobních sériích LOT 1119X / LOT1118X / LOT1123X. Mechaniku Hitachi 0500 najdete v balení LOT 1102X (tyto informace jsou užitečné zejména pro ty, kteří se chystají Xbox Slim kupovat a mají tak možnost ověření typu mechaniky přímo z krabice od Xboxu, aníž by jim musel prodejce Xbox rozbalovat). Co je ale podstatné a svým způsobem dobrá zpráva je to, že jsou případy, kdy u nově zakoupeného Xboxu s mechanikou 1071 byl uvnitř nalezen hardware s čipem MXIC. Jak je vidět, pravidlo "Winbond ve všech nových mechanikách" zde neplatí a M$ nadále kombinuje veškerý dostupný HW :-)
///Update 30.8.2011:
To, v co už jen málokdo doufal, se stalo skutečností. Dvojice GliGli & Tiros objevili metodu exploitu (obdoba předchozího JTAG) a vyvinuli a představili hack s názvem "Reset Glitch Hack", díky němuž je možné spouštět nepodepsaný kód na všech verzích dashboardu Phat konzolí s HDMI a také na Slimech! To mimo jiné znamená, že lze spouštět hry přímo z HDD bez nutnosti vytvářet DVD zálohu. Bez ohledu na verzi dashboardu či kernelu, který aktuálně v konzoli máte, si můžete nechat udělat úpravu, kterou si dosud mohlo dopřát jen pár vyvolených.
Aplikace úpravy se netýká revizí Xenon a u Falconů bude zapotřebí drobné změny v podobě vlastního tzv. "glitch timing". Zbylé revize jsou těmi pravými pro tento druh úpravy, tedy Zephyr, Jasper a Trinity (aka Slim).
Tato zpráva mimo jiné dosti komplikuje další vývoj a životnost produktů jakými jsou xK3y, Wasabi a jím podobné. Zdá se, že pro ně po této zprávě už nebude velkého využití.
Zatímco zveřejněný postup a návod úpravy je v této fázi víceméně pro experty (vyžaduje spoustu pájení, speciálního materiálu na objednání, programátor apod.), stabilní Team Xecuter oznámil hotový design a produkci v podobě, na kterou čekají všichni ostatní. A tak se už během několika pár týdnů můžeme těšit na představení "easy-to-install" metody v podobě produktu Xecuter CoolRunner - nového addonu pro produkt NAND-X (k dostání také např. ZDE :-) postaveného na bázi Xilinx CoolRunner-II CPLD. Tento produkt lze také updatovat pro jakékoliv budoucí změny kódu či revize motherboardu.
Jednoduchá instalace pro ty kdož se nebojí a umí pájet v podobě pájení 6 drátů u Phat a 7 drátů u Slim konzolí. To je aktuální budoucnost, která nás ve světě dění okolo X360 čeká.
///Update 6.9.2011:
Vyšel nový CFW LT+ 1.92, tentokrát pouze pro Slim. Kromě optimalizace rootkitu a lepší podpory pro FW jednotlivých mechanik se dočkali podpory i majitelé mechanik 1071.
///Update 24.9.2011:
Team Xecuter dnes představil téměř finální podobu svého CoolRunnera a jak se zdá, máme se opět na co těšit. Profesionální design produktů se stal u tohoto producenta již standardem a tak zbývá už jen dodat, že TX CoolRunner byl odladěn pro rychlé a stabilní bootování bez nutnosti použití poměrně drahého Actel IC čipu. Jak už bylo řečeno dříve, CoolRunner od TX zdá se být jedním z nejlevnějších (aktuálně nejlevnější) řešení pro instalaci RGH.
Pro X360 Slim se zdá být vše hotové a funkční, nyní se optimalizují Zephyr a Falcon desky. Pro tyto účely TX požádal o pomoc komunitu s dodáním Xboxů, obsahujících tyto dvě revize desek a během několika málo okamžiků se jim dostalo nabídek od desítek uživatelů, kteří přislíbili svoji pomoc. Odměnou jim bude nejen dobrý pocit z pomoci Xbox scéně, ale i jeden z nadcházejících nových produktů, chystaných z dílen TX. Zároveň dobrá zpráva je, že Falcon už je také funkční.
Na závěr ukázka bootu Xboxu s nainstalovaným TX CoolRunnerem, který během tohoto víkendu dostojí své finální podoby a během příštího týdne by měl být distribuován k prodejcům.
Otázka
drak3go
Cílem tohoto tématu je snaha shrnout veškeré momentálně dostupné informace a fakta ohledně možnosti flashnutí X360 Slim a pokusit se zodpovědět na mnohé otázky, které jsou zde dnes a denně kladeny v různých tématech a docílit toho, aby pokud možno vše bylo pohromadě na jednom místě a jednoduše dostupné všem a aby se také v rámci možností předešlo stále dokola se opakujícím otázkám na jednu a tutéž věc.
Berte prosím na vědomí, že informace jsou aktuální ke dni vzniku tématu a jelikož se toho v těchto dnech děje v této oblasti opravdu mnoho, bude snahou toto téma udržovat co nejvíce aktuální.
Nehledejte zde informace o flashi předchůdců Slim verze Xboxu, označované též jako "Fat" (resp.. "Phat"). Otázka jejich flashnutí již byla obsáhlá zeširoka, v tuto chvíli není znám žádný zádrhel při jejich úpravě a metody k jejich flashnutí, které dosud fungovaly, fungují i nadále. Rovněž tak zde nehledejte návod na to "Jak provést vlastní flash", protože kdo jej bude chtít si jej najde a stejně si bude muset nejdříve projít základními principy a postupy k pochopení problematiky, která vyžaduje alespoň základní znalost anglického jazyka.
Tolik tedy na úvod a dále bude následovat shrnutí všeho podstatného.
Seznam pojmů a zkratek:
[TABLE]
[TR]
[TD]ABGX
[/TD]
[TD]Databáze pro kontrolu a úpravu her[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]AP2.5
[/TD]
[TD]Anti Piracy (protipirátská ochrana)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]BAN
[/TD]
[TD]Odstavení od možnosti užívat či přihlašovat se k nějaké službě, v tomto případě XBLive[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]CFW
[/TD]
[TD]Custom FirmWare (uživatelský řídící software)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Cut traces
[/TD]
[TD]Fyzické přerušení části obvodu, v tomto případě části plošných spojů elektroniky DVD mechaniky Xboxu[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]DB
[/TD]
[TD]DashBoard (obslužný SW, v tomto případě konzole X360)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]DVD Key
[/TD]
[TD]DVD klíč (unikátní číslo každé DVD mechaniky v Xboxu)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]DIY
[/TD]
[TD]Do It Yourself (udělej si sám)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Flag
[/TD]
[TD]Záznam (většinou do vnitřní paměti zařízení, případně na straně provozovatele) o nestandardním zásahu či užívání, v tomto případě konzole[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Flash
[/TD]
[TD]Přepis řídícího software jednotky[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]FW
[/TD]
[TD]FirmWare (řídící software jednotky)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]HW
[/TD]
[TD](fyzická komponenta, v tomto případě pro X360)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]JF
[/TD]
[TD]JungleFlasher[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]LOT XXXX
[/TD]
[TD]Číslo výrobní série[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]MFR Date
[/TD]
[TD]ManuFactuRing Date (datum výroby)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]MS
[/TD]
[TD]Microsoft (výrobce konzole X360)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]ETA[/TD]
[TD]Estimated Time of Arrival (předpokládaný čas příchodu)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]OFW
[/TD]
[TD]FirmWare (originální řídící software)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Patch
[/TD]
[TD]Modifikace SW, v tomto případě hry na X360[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]PCB
[/TD]
[TD]Printed Circuit Board (deska plošných spojů)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Probe
[/TD]
[TD]Sonda[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Repair traces
[/TD]
[TD]Oprava přerušených spojů[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Soldering
[/TD]
[TD]Pájení[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Solderless
[/TD]
[TD]Bez pájení[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Spoof
[/TD]
[TD]Výměna mechaniky za jiný typ (model) a následná úprava FW tak, aby si konzole myslela, že máte stále původní a originální mechaniku[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]SW
[/TD]
[TD]SoftWare (programová aplikace)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]TJ
[/TD]
[TD]Team Jungle (tým, který stojí za vývojem SW JungleFlasher)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]TX
[/TD]
[TD]Team Xecuter (tým, který zastřešuje práci autora CFW a je autorem mnoha kvalitních a užitečných nástrojů pro modifikaci konzolí X360)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]USD
[/TD]
[TD]United States Dollar (platební měna Spojených Států Amerických)[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Xval
[/TD]
[TD]Aplikace pro orientační zjištění stavu, zdali má konzole uvnitř záznam o Flagu[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Přeskočme pasáž "Jak zjistit, jakou mám ve svém Xboxu mechaniku a zdali jde flashnout". Předpokládejme, že tuto základní informaci si už majitelé svých konzolí dokázali zjistit ať už z dříve napsaných článků na tomto fóru, anebo jinde. Způsobů identifikace je několik, ten nejzaručenější je připojit DVD mechaniku k PC a pomocí potřebného SW (JF) přečíst typ. Celkem orientačně funguje i zjištění podle data výroby Xboxu (MFR date) a rovněž orientačně, avšak celkem přesně, funguje identifikace podle čísla LOT na krabici od Xboxu. Více se o tomto nebudu rozepisovat, snad později, pokud by byl ze stany uživatelů zájem.
Nejdříve si řekneme, jaké typy mechanik se v X360 Slim objevily od počátku jeho uvedení na trh a pro které z nich existuje k dnešnímu dni flash a jaká verze. Pořadí je uvedeno chronologicky tak, jak se postupně objevovaly:
[TABLE=width: 517]
[TR]
[TD]LiteOn DG-16D4S[/TD]
[TD]OFW = 9504[/TD]
[TD]Flash: ANO[/TD]
[TD]Verze CFW: LT+ v3.0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]LiteOn DG-16D4S[/TD]
[TD]OFW = 0225[/TD]
[TD]Flash: ANO[/TD]
[TD]Verze CFW: LT+ v3.0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Hitachi DLN10N[/TD]
[TD]OFW = 0500[/TD]
[TD]Flash: NE[/TD]
[TD]Žádné info, NO ETA[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]LiteOn DG-16D4S[/TD]
[TD]OFW = 0401[/TD]
[TD]Flash: ANO[/TD]
[TD]Verze CFW: LT+ v3.0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]LiteOn DG-16D4S[/TD]
[TD]OFW = 1071[/TD]
[TD]Flash: ANO[/TD]
[TD]Verze CFW: LT+ v3.0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]LiteOn DG-16D5S
[/TD]
[TD]OFW = 1175[/TD]
[TD]Flash: NE[/TD]
[TD]Na CFW se pracuje![/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Informace o aktuálních verzích a stavu vývoje jednotlivých CFW pro jednotlivé mechaniky naleznete také na oficiální stránce ZDE. Nemá cenu se ptát, kdy vyjde ta která verze CFW pro jakoukoliv mechaniku a jak daleko je vývoj jednotlivých CFW pro danou mechaniku. Od nikoho nemůžete dostat žádnou konkrétní odpověď s datem a to ani s přibližným. Všechny odpovědi typu "každou chvíli", "příští měsíc" apod. nejsou ničím podložené, vzniknou vždy nějakým dohadem a je lepší je ignorovat. Sám autor CFW tvrdí vždy jediné a to, že "až bude, tak bude". O tom, že se chystá jeho vypuštění na veřejnost dá vždy vědět prostřednictvím fóra TX a to obvykle v řádech několika desítek hodin před jeho zveřejněním. Zvláště pozor byste měli dát při pořizování Xboxu přes bazar, kde prodejci s oblibou tvrdí, že "Xbox už je určitě flashnutelný, že jim to říkal flasher, ale že oni to flashovat nenechávali a nechají to až na novém majiteli". Pokud chcete flash tak si nejdříve zjistěte, zdali je pro daný typ mechaniky již dostupný.
Teď když víme, jaké verze CFW pro které mechaniky existují, je řada zmínit se o DB, jeho chování vůči té které mechanice a jeho poslední verzi. Tak tedy nejnovější verzí DB, která vyšla jen před několika málo dny, je 13599. Ta přinesla mnoho podstatných změn v dosavadním vývoji CFW a je aktuálně velmi diskutovaným tématem v řadách TX, TJ a autora vlastního CFW. Ještě než se dostaneme k detailům, je vhodné zmínit se i o předchůdci tohoto DB a to o verzi 13146, která nastartovala nemalé změny v dění okolo flashování. Tou hlavní pro tento článek je ta, že nečekaně přepsala FW mechaniky na OFW tam, kde to bylo možné a majitele CFW tak připravila o flash. Proč právě tam, kde to bylo možné? Je to z toho důvodu, že (kromě mechanik u Phat Xboxů) to bylo možné pouze u mechaniky 9504, neboť všechny ostatní typy mají již od své výroby ochranu proti zápisu a tudíž ani MS sám updatem DB nemohl FW nikterak přepsat. Navíc ani nepovažovali za nutné se tímto nijak zabývat, protože předpokládali z principu, že ani v těchto mechanikách není možné dosáhnout instalace CFW. Jak je tedy možné, že i přesto již dnes existuje CFW pro mechaniky 0225 a 0401 a na verzi pro 1071 se již pracuje? O tom se dočtete dále v článku.
Co se tedy stalo s flashnutými i neflashnutými mechanikami 9504 instalací DB 13146? U obou verzí se přehrál FW na novou verzi OFW a to 0272, u té flashnuté to pochopitelně znamenalo ztrátu flashe. Nadále bude tedy původní mechanika 9504 vystupovat pod označením 0272.
Další změnou, kterou update DB přináší, je změna AP2.5 tabulky dat, jež má za následek změnu chování her s ochanou AP2.5 a to ve smyslu, že přestanou fungovat. Způsob projevu je takový, že start hry končí černou obrazovkou (black screen). K dnešnímu dni je evidováno 6 takových her a to konkrétně:
Jedinou nápravou, jak tyto hry rozjet na aktuální DB je jejich kontrola a úprava aktuální verzí patchů v ABGX. To ovšem vyžaduje, aby tato databáze tyto patche obsahovala a to také zabere jejím autorům nějaký čas. Úplně stejně jako v případě vydání CFW i zde je zcela zbytečné se ptát, kdy bude databáze ABGX aktuální vzhledem k novému DB. Žádnou konkrétní odpověď nedostanete pouze tu, že "až bude, tak bude". Z předešlého vývoje se dá pouze usuzovat, že ten čas je relativně krátký, o hodně kratší vzhledem k času potřebnému pro vývoj nového CFW.
Zde bych rád zdůraznil jednu podstatnou věc a to sice, že KAŽDÁ změna DB přináší změnu AP2.5 dat a tudíž po KAŽDÉ instalaci nového DB je třeba vyčkat na update databáze ABGX. Zrovna tak je zbytečné se ptát na to, zdali je možné přes ABGX patchovat hry na starší verze DB. Ne, není to možné, databáze ABGX vždy obsahuje patche her pouze vůči poslednímu, nejnovějšímu DB. V tuto chvíli dobrou zprávou je, že autorovi se s novým CFW na DB 13599 v těchto dnech podařilo spustit COD: Black Ops a že dle jeho vyjádření je vše na dobré cestě k vydání update databáze ABGX.
Nyní zpět k samotným CFW. Máme tedy DB 13146, mechaniku 9504 ze které se nám stala 0272 a zbylé ostatní beze změny. Na řadu přichází dlouho očekávaná zpráva a sice, že TX po dlouhém vývoji uvádí na trh řešení, kterým lze aplikovat CFW pro nejrozšířenější mechaniky 0225 a také 0401. Řešení, kterým sice není jen jakási jednoduchá aplikace pomocí SW, ale které je postavené na bázi výměny HW v DVD mechanice, které se později ukazuje jako tím momentálně nejlepším řešením na trhu. Proč právě toto si povíme v následujících řádcích.
Nutno podotknout, že krátce po uvedení přichází další, tentokrát ne tak dobrá zpráva. Počet vyrobených kusů tohoto HW byl limitován počtem celosvětově dostupných čipů nutných pro výrobu tohoto HW a v tuto chvíli je již prakticky k nesehnání. Distributoři nejdříve vykryli předobjednávky a po zbylých skladových zásobách se doslova zaprášilo. Jsou sice ještě místa, kde lze nějaké nakoupit, ale na Evropu zapomeňte. Bohužel ani vidina obnovení výroby v tuto chvíli není, protože jak sami vysvětlovali producenti tohoto HW (TX), skoupili veškeré čipy na trhu a další prostě nejsou a nebudou. Určitě ne v dohledné době.
Nyní krátce k uvedenému HW. Na trh byly uvedeny dvě verze a to DIY a verze pro profesionální instalaci. Verze DIY znamená výměnu celé PCB v mechanice a tato metoda je zcela solderless. Je dělaná pro jednoduchou instalaci a tak, aby ji zvládl pokud možno každý. Verze pro profesionály znamená výměnu hlavního IC čipu na stávající PCB desce mechaniky a vyžaduje skutečně hluboké znalosti a dovednosti toho, kdo práci vykonává. Že je to metoda nelehká se sami můžete přesvědčit shlédnutím videí na fóru TX. Nutno také poznamenat, že ačkoliv je mezi oběma verzemi relativně vysoký cenový rozdíl (verze Pro byla nastavena na cenu 22.95 USD, zatímco verze DIY na cenu 59.95 USD), tak díky náročnosti instalace verze Pro se dá očekávat, že se tento rozdíl takřka dorovná cenou za instalaci. To je také jeden z důvodů, proč verzí Pro nebylo vyrobeno tolik, jako celkových PCB pro DIY instalaci.
Cena u distributorů je (byla) všude stejná, dnes se místy setkáte dokonce s vyššími cenami u těch, kteří mají ještě nějaké skladové zásoby. Slevy se v podstatě nedávají (možná při odběru v řádech desítek kusů a to i tak slevy minimální) a tak nemá cenu smlouvat o ceně při požadavku na flash. Ten HW prostě levněji nepořídíte, v mnohých případech si připočítejte zaoceánskou dopravu a práci flashera a vyjde vám reálná cena flashe na úrovni 1.500, spíše 2.000 Kč. Na druhou stranu je třeba stále myslet na to, kolik tímto zásahem ušetříte na hrách.
Nyní se dostáváme k odpovědi na otázku, proč se toto unikátní řešení od TX ukazuje jako tím nejlepším, ostatně jako ve všech předešlých případech. Přichází totiž update DB na verzi 13599 a majitelé mechanik 9504/0272 zjišťují, že kromě opětovného přepisu FW na OFW 0272 se jejich mechanika uzamyká proti zápisu a začleňuje se tak do řady mechanik 0225 a novějších. Nenechte se zmást informacemi od uživatelů, že v případě DB 13146 a nejnovějšího flashe LT+ 1.9 vám zůstane po aplikaci DB 13599 alespoň ten flash. Nezůstane. To platí pouze pro majitele Xbox verzí Phat, nikoliv pro majitele verzí Slim. Tady dochází k zásadnímu rozdělení chování updatu DB a jak sami uvidíte i později, informace, že někomu něco jde bez problémů a dělá buď to či ono, se již dnes nedá globalizovat a nelze se tím tudíž řídit ve všech případech. Následně přichází informace z řad TX, že na mechanikách 0225 a 0401 s vyměněnou PCB je update DB bez problémů a nadále lze aplikovat CFW. A jak je to možné? Z jednoho prostého důvodu – jejich HW řešení totiž navíc obsahuje HW přepínač, kde uživatel sám povoluje a zakazuje zápis do mechaniky. Zkrátka a jednoduše po aplikaci CFW zakážete zápis do mechaniky na úrovni HW a nikdo a nic vám už do mechaniky nezapíše až do doby, než tuto možnost opět sami povolíte.
Po této zprávě se poptávka po PCB mnohonásobně zvýšila a skladové zásoby ztenčili, neboť zoufalí majitelé uzamčených mechanik 9504/0272 pochopili, že toto je jediná cesta, jak znovu a opět docílit CFW ve svých Xboxech.
Otázka majitelů ještě starších DB (12625 a starších), zdali když vynechají update 13146 a rovnou přejdou na DB 13599 – NE, nic to neřeší. Poslední update vám provede vše, co má, tudíž i funkcionality z předešlých verzí.
Následuje několik dobrých a osvědčených rad (či pravidel, jak chcete), které se doporučují dodržovat při updatu DB a následné aplikace CFW:
K informaci o flagu/BANu nutno podotknout asi tolik – není tajemstvím, že aplikace Xval již více než rok není relevantní k určení, zdali konzole má anebo nemá flag pro budoucí BAN. Vedle skutečnosti, že tuto informaci zjistí pouze z konzole a nikoliv ze serveru na straně MS nespoléhejte ani na informace od uživatelů chvástajících se, že oni s tím a tím flashem a tím a tím DB hrají na XBLive a bez problémů. Nikde není psáno, že BAN se dostává okamžitě, nikde není psáno, že tito uživatelé nemají záznam na serverech MS a BAN dostanou až na ně prostě přijde řada a zrovna tak nikde není psáno, že ho nutně musí dostat. Jsou jen známy činnosti, při kterých je riziko flagu resp. BANu jisté a je jen otázkou, jak na to zareaguje MS v budoucnu. Nespoléhejte proto na otřepaná tvrzení, že Xbox nemá za žádnou cenu flag. Těžko si pak na tom, kdo vám to tvrdil, později něco vezmete.
Po masovějším rozšíření LT+ 1.9 začínají chodit zprávy od uživatelů, že jejich konzole vykazuje nestandardní chování. Projevy jsou takové, že se sama od sebe pravidelně vysunuje plotna DVD mechaniky, v jiných případech se uživatelům při vložení záložní kopie hry objevuje hláška "Play DVD", známá zejména v případech nezdařeného flashe. Zpráv přibývá a fórum TX se začíná této problematice zeširoka věnovat a poskytovat rady a doporučení, jak se těchto nedostatků případně zbavit.
Souběžně s tím bere autor CFW jeho poslední verzi LT+ 1.9 pod další drobnohled a odhaluje další skutečnosti – po update na DB 13599 bylo zalogováno více než 140 unikátních způsobů ověřování ochranou AP2.5 a ukazuje se, že toto číslo není konečné. Naproti tomu přichází zpráva, že CoD: Black Ops se podařilo rozjet s dalším, tentokrát novým flashem. Vše vyžaduje více testování a autor slibuje brzy další informace. Lze předpokládat, že nový potřebný CFW na sebe nenechá dlouho čekat.
Konce minulého týdne přichází do té doby neznámá ruská dvojice, která přináší nečekanou zprávu – údajně se jim podařilo znovu odemknout již uzamknutou mechaniku 9504/0272 a vrátit ji tak možnost opětovné aplikace CFW. Své tvrzení dokládají sérií videí a následně i postupem. Jejich verze se ukazuje pravdivá a tak se znovu otevírá možnost způsobu zápisu do těchto mechanik bez nutnosti výměny PCB či samotného IC čipu. Jejich angličtina je mizerná a tak se velmi pomalu skládají střípky jejich metody do celkové mozaiky. Ukazuje se, že jejich řešení je funkční, i když poněkud neohrabané. Není ničím ověřeno a není dotaženo do konce. Způsob jejich metody vyžaduje nemalý HW zásah – cut traces, použití speciální probe a následně repair traces. Zveřejňují postup a uvolňují pro veřejnost také vlastní SW, potřebný k provedení této metody. Jedno podstatné si ale nechávají pro sebe a to – opětovné uzamčení mechaniky proti zápisu. Podstatné proto, protože pokud již jednou MS mechaniky uzamknul, může si kdykoliv po připojení konzole ke službě XBLive jednoduše ověřit stav mechaniky a jakmile narazí na neuzamčenou mechaniku, výsledek je téměř jednoznačný. BAN. Rusové chtějí více času na prověření své čerstvé metody a tak jsou velmi skoupí na jakékoliv další zveřejňování informací. Zároveň vychází najevo, že tato metoda je aplikovatelná pouze pro mechaniky s paměťovým čipem MXIC (kterých je bohužel opět minimum) a na verze s čipy Winbond je nepoužitelná (těch je stejně jako v případech výskytu mechanik 0225 většina). Zároveň ale slibují, že verzím s Winbond se intenzivně věnují a že přinesou kladné výsledky.
Paralelně se souběhem těchto událostí však bere tuto metodu pod svá křídla TX, kteří veřejně ocenili přínos ruské dvojice, neboť toto řešení sami nenašli a může do budoucna přinést další možnosti aplikace CFW za tentokráte nižších nutných nákladů. Otevírají projekt s příznačným názvem SPUTNIK360 a věnují se převedení ruské metody do profesionální a přitom jednoduché podoby. Podoby, kde nebude třeba zásahu ve smyslu cut/repair traces a která přinese řešení nejenom pro MXIC čipy, ale i Winbond. Vše je v začátcích a tak opět nejsou na místě otázky "Kdy" a "Kolik to bude stát".
Na závěr bych rád věnoval pár řádků otázce obchodních záruk na konzole X360 S. Vězte, že za hranicemi našeho státu (nepočítaje Slovensko) se nějak moc příliš ztrátou záruky nezabývají. Je to dáno jednak tím, že pořízení nové konzole pro ně není taková finanční zátěž, jako pro nás a hlavně tím, že si plně uvědomují přínosu, který jim CFW dává a na jehož nové verze se čeká čím dál tím déle. Neřeší příliš to, že když se jim konzole byť v záruční době pokazí, jestli ji vyreklamují anebo ne. Jsou smíření s tím, že aplikací CFW prostě o záruku přicházejí a v případě nenávratně nefunkční konzole prostě jdou, koupí novou a jsou rádi, že mohou hrát zálohy her. Toto tvrzení je mimo jiné podloženo tím, že se na internetu prakticky nesetkáte s tím, co se neustále u nás a naších sousedů na Slovensku řeší a sice sejmutí záručních plomb tak, aby zůstaly neporušené právě pro případ reklamace. Jistě víte, že plomby jsou u konzole X360 Slim dvě a že vzhledem k jejich povaze je jen velmi obtížné dosáhnout toho, aby zůstaly po sejmutí nepoškozené. Opakovanou praxí se sice dosahuje stále lepších výsledků, avšak ne 100%.
A proč to celé píši? Při každé koupi bazarového Xboxu, při každém dotazu na flash zaznívají mimo jiné i otázky "Má to záruku?", "Je k tomu doklad o záruce?", "Zůstane mi po flashnutí záruka?". Tato otázka není relevantní a nečekejte relevantní odpověď. Ani od flashera, ani od prodejce. Jednak proto, že s reklamacemi X360 Slim nejsou dosud pořádné zkušenosti, jednak rozhodně neplatí pravidlo, že "V jednom případě mi to prošlo a tak to nutně musí projít i podruhé" a jednak vám nikdo z těchto lidí nezaručí, jak se MS při případné reklamaci zachová. Jedno je ale jisté – flash bude (alespoň v nejbližším budoucnu) zcela jistě znamenat HW zásah do mechaniky. Ten, zvláště v případě soldering metody, bude prostě poznat, pokud mechaniku někdo otevře. Beze stopy to prostě udělat nelze. Rozmyslete si proto, co chcete, zdali flash a pohodové hraní vašich zálohovaných her, anebo neporušený Xbox se zárukou pro hraní na XBLive.
Jak sami vidíte, informací je mnoho a každým dnem je něco nového. Není vyloučeno, že po zveřejnění tohoto článku již další podstatné skutečnosti spatří světlo světa. Uvítám podněty zejména od zkušených uživatelů z praxí čím toto téma rozšířit, o jakou informaci se podělit a co všechno začlenit do tohoto příspěvku. Naopak se prosím vyhněte zbytečným otázkám, které byly v tomto článku zodpovězeny.
Úplným závěrem snad jen to, že toto jsou nasbírané informace za několik pár měsíců nazpět až po současnost, že veškeré informace pocházejí z prověřených zdrojů a samotného autora CFW a tak jsou také patřičně podloženy zkušenostmi zainteresovaných lidí.
Zdroj: TX, TJ, c4eva
///Update 4.8.2011:
Další týden přinesl opět další posun na poli dění okolo X360, tak se podíváme na to, co by stálo za zmínku.
Zmiňovaný způsob pro znovu umožnění zápisu do uzamknutých mechanik 9504/0272 (po aplikaci DB 13599), který dostal příznačný název Sputnik360 a s jehož prvotním objevem přišla zmiňovaná ruská dvojice, dospěl pod vedením TX do své konečné podoby ve formě "Sputnik unlock Switch", který je na světě a jehož podobu naleznete vyobrazenou níže. Jedná se o tzv. QSB (Quick Solder Board neboli "Rychlo pájecí destičku"), kterou jednoduše napájíte na základovou desku vaší mechaniky a je to. Pájíte celkem na třech místech, přičemž je vyžadován jeden trace cut. Pak už jen pomocí přepínače volíte polohu "Odemknuto/Zamknuto" a opět tak vše zůstává ve vašich rukou. Prodejní cena byla stanovena na 7,99 USD (tj. něco okolo 150,- Kč).
Vedle toho vznikl také další produkt, vhodný spíše pro flashery - "Sputnik Unlock Probe", jejíž podobu naleznete níže. Zatímco Sputnik unlock Switch zůstává natrvalo ve vaší mechanice pro jednoduchost budoucích aplikací CFW, použití Sputnik unlock Probe nezanechává ve vaší mechanice nic. Tedy nic - až na stopy po cut&repair trace, která je i zde vyžadována. A jaký je mezi těmito dvěma metodami tedy vlastně rozdíl? V případě použití Sputnik unlock Switch zaplatíte za materiál, tedy za switch samotný, který vám zůstane v mechanice. Další aplikace CFW však již nevyžaduje žádný HW zásah do vaší konzole, pouze přepnout switch, aplikovat CFW a znovu ho přepnout k uzamčení mechaniky. Jednoduché a prosté. V případě použití Sputnik Unlock Probe sice neplatíte za žádný materiál, ale při další aplikaci CFW budete muset znovu zasahovat do vaší mechaniky způsobem cut&repair trace. Uzamčení mechaniky probíha na bázi SW a jeho postup slibuje TX zároveň s uvedením nové verze JungleFlasheru. Nejenže se tím do budoucna prodraží vaše investice (pokud si neděláte flash sami), ale také mechanice příliš časté přerušování a znovu opravování stejného spoje z dlouhodobého hlediska příliš nesvědčí, zvláště pokud nejste v pájení dostatečně zdatní. Prodejní cena byla stanovena na 14,99 USD (tj. něco okolo 280,- Kč)
K oběma metodám nutno dodat jednu dosti podstatnou věc - a sice, že je použitelná a aplikovatelná pouze pro mechaniky, v jejichž nitru tiše bije srdce s čipem MXIC. A těch je, bohužel, opět ta drtivá menšina a navíc především v řadách mechanik 9504. V těch ostatních, v drtivé většině, pracuje čip Winbond a na ten je zatím tato metoda krátká. Informace od mnoha testerů ukazují na skutečnost, že čip Winbond se objevil postupem času už i v mechanikách 9504, takže jestliže těchto mechanik bylo od začátku velmi málo, tak těch co mají zároveň čip MXIC je jako šafránu. Majitelé mechanik 0225 a pozdějších tak tento způsob flashnutí zatím nijak neoslovuje.
Včera byly zveřejněny informace o tom, že se podařilo najít způsob, jak zlomit i Winbond. Metoda nese název "Geremia Hack" a je pojmenována podle jejího tvůrce (nepochází z dílen TX). I přestože se metody ihned chopil známý Lizard (další na poli strůjců HW nástrojů pro flash X360, nikoliv však natolik renomovaný jako TX), i s použitím jeho nástroje a Gecko 1.17 může 99% z vás na tuto metodu zapomenout, jak ostatně můžete vidět na videu níže. Ne nadarmo dostala tato metoda název "Kamikaze" a jsem přesvědčen, že jeho aplikaci vám jen tak žádný flasher nenabídne, pokud byste o ni vůbec stáli. Sám autor přiznává, že při zkouškách této metody doslova shořelo několik PCB desek a jestliže se zde bavíme o zanechání stop po aplikaci HW úprav ve smyslu zachování záruky, tak tady zůstanou stopy zcela nezahladitelné a trvalé.
Závěrem asi tolik, že metoda výměny PCB, která je zmíněna v původním článku, zůstává nadále tou nejjednodušší, nejbezpečnější a zároveň "nejčistší" ve smyslu instalace.
A teď to nejdůležitější - v týmu TX se nechali dnes slyšet, že obě verze, tj. Sputnik unlock Switch i Sputnik Unock Probe, začnou distribuovat ke svým prodejním kanálům už zítra, tj. 5.8.2011, takže během několika následujících dní budou k dispozici k zakoupení. A co víc - nový CFW LT+ 1.91 spolu s novou a převratnou verzí JungleFlasheru by měla spatřit světlo světa také už zítra a tím zdaleka překvapení z dílen TX nekončí. Zdá se, že před sebou máme velmi plodný zbytek srpna :-)
///Update 25.8.2011:
Zatímco vývoj CFW LT+ 2.0 se aktuálně dostal malinko do ústraní, veškeré soustředění se věnuje testování a vydání nové verze CFW LT+ 1.92 a opět nové verze JungleFlasheru. Dle tvůrců jsou oba produkty hotové a testují se, takže vydání se dá očekávat velmi brzy. Verze CFW LT+ 1.92 bude jak to tak vypadá vydána pouze pro Slim mechaniky a to zejména z důvodu vyskytujících se problémů s předchozí verzi LT+ 1.91 u některých uživatelů (v závislosti na typu OFW mechaniky a způsobu provedení flashe). Dobrá zpráva je, že nová verze CFW se testuje už i pro dosud nedotčenou mechaniku 1071. Hitachi 0500 nadále beze změny.
Když jsem už zmínil mechaniku 1071 tak za zmínku stojí i další informace a to ta, že se v hojné míře začala objevovat u nových Xboxů, v tuto chvíli zejména v USA (hlášené případy jsou ale i z EU). Celkem s určitostí se vyskytuje ve výrobních sériích LOT 1119X / LOT1118X / LOT1123X. Mechaniku Hitachi 0500 najdete v balení LOT 1102X (tyto informace jsou užitečné zejména pro ty, kteří se chystají Xbox Slim kupovat a mají tak možnost ověření typu mechaniky přímo z krabice od Xboxu, aníž by jim musel prodejce Xbox rozbalovat). Co je ale podstatné a svým způsobem dobrá zpráva je to, že jsou případy, kdy u nově zakoupeného Xboxu s mechanikou 1071 byl uvnitř nalezen hardware s čipem MXIC. Jak je vidět, pravidlo "Winbond ve všech nových mechanikách" zde neplatí a M$ nadále kombinuje veškerý dostupný HW :-)
///Update 30.8.2011:
To, v co už jen málokdo doufal, se stalo skutečností. Dvojice GliGli & Tiros objevili metodu exploitu (obdoba předchozího JTAG) a vyvinuli a představili hack s názvem "Reset Glitch Hack", díky němuž je možné spouštět nepodepsaný kód na všech verzích dashboardu Phat konzolí s HDMI a také na Slimech! To mimo jiné znamená, že lze spouštět hry přímo z HDD bez nutnosti vytvářet DVD zálohu. Bez ohledu na verzi dashboardu či kernelu, který aktuálně v konzoli máte, si můžete nechat udělat úpravu, kterou si dosud mohlo dopřát jen pár vyvolených.
Aplikace úpravy se netýká revizí Xenon a u Falconů bude zapotřebí drobné změny v podobě vlastního tzv. "glitch timing". Zbylé revize jsou těmi pravými pro tento druh úpravy, tedy Zephyr, Jasper a Trinity (aka Slim).
Tato zpráva mimo jiné dosti komplikuje další vývoj a životnost produktů jakými jsou xK3y, Wasabi a jím podobné. Zdá se, že pro ně po této zprávě už nebude velkého využití.
Zatímco zveřejněný postup a návod úpravy je v této fázi víceméně pro experty (vyžaduje spoustu pájení, speciálního materiálu na objednání, programátor apod.), stabilní Team Xecuter oznámil hotový design a produkci v podobě, na kterou čekají všichni ostatní. A tak se už během několika pár týdnů můžeme těšit na představení "easy-to-install" metody v podobě produktu Xecuter CoolRunner - nového addonu pro produkt NAND-X (k dostání také např. ZDE :-) postaveného na bázi Xilinx CoolRunner-II CPLD. Tento produkt lze také updatovat pro jakékoliv budoucí změny kódu či revize motherboardu.
Jednoduchá instalace pro ty kdož se nebojí a umí pájet v podobě pájení 6 drátů u Phat a 7 drátů u Slim konzolí. To je aktuální budoucnost, která nás ve světě dění okolo X360 čeká.
///Update 6.9.2011:
Vyšel nový CFW LT+ 1.92, tentokrát pouze pro Slim. Kromě optimalizace rootkitu a lepší podpory pro FW jednotlivých mechanik se dočkali podpory i majitelé mechanik 1071.
///Update 24.9.2011:
Team Xecuter dnes představil téměř finální podobu svého CoolRunnera a jak se zdá, máme se opět na co těšit. Profesionální design produktů se stal u tohoto producenta již standardem a tak zbývá už jen dodat, že TX CoolRunner byl odladěn pro rychlé a stabilní bootování bez nutnosti použití poměrně drahého Actel IC čipu. Jak už bylo řečeno dříve, CoolRunner od TX zdá se být jedním z nejlevnějších (aktuálně nejlevnější) řešení pro instalaci RGH.
Pro X360 Slim se zdá být vše hotové a funkční, nyní se optimalizují Zephyr a Falcon desky. Pro tyto účely TX požádal o pomoc komunitu s dodáním Xboxů, obsahujících tyto dvě revize desek a během několika málo okamžiků se jim dostalo nabídek od desítek uživatelů, kteří přislíbili svoji pomoc. Odměnou jim bude nejen dobrý pocit z pomoci Xbox scéně, ale i jeden z nadcházejících nových produktů, chystaných z dílen TX. Zároveň dobrá zpráva je, že Falcon už je také funkční.
Na závěr ukázka bootu Xboxu s nainstalovaným TX CoolRunnerem, který během tohoto víkendu dostojí své finální podoby a během příštího týdne by měl být distribuován k prodejcům.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky
Top Posters For This Question
36
17
10
9
Nejvíce příspěvků v jednom dni
srp 7
20
dub 8
14
dub 15
6
črn 28
5
Top Posters For This Question
drak3go 36 posts
romik 17 posts
Satrustegi 10 posts
Rendis 9 posts
Nejvíce příspěvků v jednom dni
srp 7 2011
20 posts
dub 8 2012
14 posts
dub 15 2012
6 posts
črn 28 2011
5 posts
127 odpovědí na tuto otázku
Recommended Posts
Přidej se do diskuze
Můžete přidat přidat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte úcet, přihlašte se.