• Vytvořit účet

SPIDER-MAN (2018) - Recenze

Martinoslav

Recommended Posts

• Moderators

SPIDER-MAN (2018)

Jsou to už 4 roky, kdy jsme si mohli naposledy zahrát příběh Petera Parkera aka Spidermana, tehdy šlo o akční hru vydavatelství Activision The Amazing Spider Man 2. Hra doplňovala stejnojmennou filmovou adaptaci příběhu akčního hrdiny a mezi úspěšné tituly se bohužel nepočítá, kritika vyčítala přílišnou uspěchanost vydání hry (především proto, aby byla vydána ve stejný čas jako film) a s tím zřejmě ruku v ruce jdoucí špatně vystavěný příběh, který hráče nevtahoval do děje. Rok se s rokem sešel a po oznámení na E3 v roce 2016 jsme všichni dychtivě a netrpělivě hltali každé slovo a každou ukázku z nové hry o “Spajdym”, která nese jednoduchý, ale všeříkající název Spider-Man.

Každá ukázka z pokroku ve vývoji hry vypadala epicky, naleštěné trailery vyvolávaly a vlastně dodnes vyvolávají ztrátu dechu a jen představení nově zpracovaného obleku Spider-Mana i dva roky po oznámení působí hráčům s vrostlým dualshockem do ruky zástavy srdce ze své neuvěřitelné detailnosti. Zpracování má na starosti studio Insomniac Games (v minulosti vešlo do širokého povědomí především hrou Sunset Overdrive vydanou exkluzivně pro Xbox One), které tentokrát hru vyvíjelo exkluzivně pro systém Sony Playstation 4. Bezpochyby tedy mělo nadprůměrnou podporu, ať už co se týče financí, dohledu nad technickou kvalitou nebo času a prostoru pro vývoj. Sony si své exkluzivity velmi pečlivě hlídá a do světa v posledních letech nepustila nic podprůměrného, my hráči to pak oceňujeme počty zakoupených kusů, které jdou do jednotek až desítek milionů a v drtivé většině případů naprosto zaslouženě.

A protože nastal den D, tedy konec embarga a velmi rychle se blížící samotné vydání hry pro veřejnost, je na čase otevřeně si přiznat fakta a důkladně proklepnout, jestli Insomniac Games napravili  Spider -Manovi v novém videoherním podání reputaci.

Začnu příběhem a pomalu se dostanu ke všemu, co je s ním spojeno. Příběh je v nové hře totiž nosným prvkem, ačkoli jde o hru v otevřeném světě, kde si pochopitelně můžete dělat, co se vám zlíbí a co vám hra dovolí. V minulých hrách šlo především o superhrdinu a jeho schopnosti, stále dokola jsme se dozvídali, jak se Peter Parker stal Spider-Manem a kdo jsou jeho nepřátelé. Tentokrát ale scénáristé přichystali změnu, v rozhovorech a na sociálních sítích se nechali opakovaně slyšet, že chtějí představit Spider-Mana takzvaně pár let poté – tedy nějaký čas po tom, co se z Petera Parkera stal pavoučí superhrdina. Už je to tedy dospělý klučina, který nebydlí u své tety a strýce, postavil se, nebo se alespoň snaží postavit, na vlastní nohy a v soukromí žije, nebo se aspoň snaží žít, obyčejný život. Naplno si uvědomuje své schopnosti, které jako mladý vědec dokáže náležitě využít a zhodnotit a nelítá po městě zjišťujíc, čeho je vlastně schopný. Tohle všechno už Peter ví. V New Yorku, kde se příběh odehrává, už téměř panuje klid a mír a skoro všichni Spider-Manovi nepřátelé bručí v místní věznici. Jenže skoro všichni neznamená všichni a proto budou pavoučí sítě superhrdiny ještě potřeba. Během přibližně 15ti až 20ti hodinového příběhu (záleží na zvolené obtížnosti) pochopitelně zjistíte, kdo jsou vaši noví nepřátelé a co musíte udělat pro to, abyste je zlikvidovali. Pro fanoušky komiksů nebude příběh až takovým překvapením, vrátí se někteří staří známí záporáci, ale objeví se i noví. V traileru jsme viděli například Mr. Negative, oznámena ale byla i Black Cat, která se v plné síle představí sice až v rozšiřujícím DLC, ale i v hlavní hře o ni nebudete ochuzeni. Postupem hrou se setkáte s původními, ale i novými postavami, které Peteru Parkerovi při jeho hrdinských kouscích budou často velmi nápomocni a některé z nich se představí i v hratelné podobě. Je těžké zdržet se spoilerů, proto se snažím popisovat jen velmi obecně, ale postavy jsou napsány tak skvěle, že se jejich hratelné sekvence do příběhu opravdu perfektně hodí a interakce mezi nimi a Spajdym nejednou přinese i zdařilé vtipné momenty a hlášky. Příběh je jedním slovem FANTASTICKÝ. Seděl jsem u hry napnutý jako guma v trenkách od začátku až do konce a hltal každou novou misi, do které mi postup hrou umožnil vstoupit. Tak to pokračovalo až do samotného konce, kdy jsem u titulků seděl s otevřenou pusou až do sklepa, se slzou v oku (sami na konci hry pochopíte) a s vyraženým dechem z jeho celkové epičnosti, tak trochu posmutněle jsem seděl a říkal si, že tolik let vývoje a já to dohrál během pouhých několika dnů. Chci další! Moc moc chci pokračování! Už teď! Ale pak jsem si říkal, že nebudu sobec… zatímco já mám dohráno, vás vše ještě čeká. Užijte si to, závidím vám! Jeden malý, opravdu malilinkatý, spoiler si přeci jen neodpustím, i když on to není úplně spoiler – prostě – po dohrání neodcházejte z kina před koncem titulků :) Tak, a je to :) Na vyzrazení příběhu buďte velmi opatrní, nečtěte nikde žádné spoilery, čeká vás mnoho zvratů a dokonce i zásadní proměna celého New Yorku, každý detail je důležitý a nikam nepospíchejte. Podívejte se třeba na toto skvělé video, které shrnuje důležitá fakta o hře.

Tady bych zřejmě mohl skončit a vy už byste natěšení mohli utíkat do obchodů, ale zadržte… I když je, jak jsem už zmiňoval, příběh ve Spider-Manovi nosným prvkem, netočí se pochopitelně jen kolem něj. K prozkoumávání máte celý Manhattan v New Yorku, kde vás čekají další vedlejší mise a úkoly, díky kterým se zlepšujete jak v boji, tak získáváte prostředky pro lepší výbavu, což vám pak usnadňuje cestu příběhem.

Aktuálním trendem ve hrách jsou RPG prvky, kdy jste na začátku zelenáč, ale postupem hrou se z vás stává krutobijec nebo větší hustofrajer nebo prostě ještě lepší superhrdina. Spider-Man umožňuje získat celou plejádu vylepšení, a to jak svých bojových a “létajících” schopností, tak i možností svého obleku nebo jeho gadgetů. Postupem hrou získáte při plnění vedlejších úkolů, jako je například focení dominant New Yorku, likvidací nepřátelských základen, pomáháním policii s potíráním zločinu a spoustu dalších aktivit, žetony, za které si pak nakupujete jak nové obleky, tak i nové schopnosti nebo vylepšení svých zbraní (pavučinové miny, elektropavučiny, rázové pavučiny apod.). S vedlejšími aktivitami jsou pak spojeni i někteří Spider-Manovi protivníci, jako například zmiňovaná Black Cat, kdy je potřeba splnit úkoly rozeseté po mapě, aby se vám zpřístupnil třeba další nový oblek.

Novinkou jsou takzvaně vývojové úkoly, kdy prostřednictvím vylepšování nebo opravování elektrických obvodů získáváte jak nové žetony za vývoj, tak se i naučíte jak podobné situace řešit během hlavního příběhu (jsou logicky a nenásilně zakomponované, takže žádný strach z jejich nadužívání).

Každý Spider-Manův oblek odemyká novou schopnost, některý například při stisknutí L3 a R3 aktivuje rázovou zvukovou vlnu, jiný zase z obleku udělá kombinaci Iron Mana a Spider-Mana a ze zad Spajdymu vyrostou další nohy, kterými kosí nepřátele. Pořízení obleku schopnost aktivuje, později pak většinu z nich můžete využít i u jiných obleků, takže oblíkat Spjdyho můžete jak se vám zlíbí a stejně tak můžete, jak se vám zlíbí, kombinovat vlastnosti různých obleků. Nirvááána. Vzniká tak prostor pro všemožné kombinace při focení selfíček, jakmile tedy bude do hry integrován photo režim. Jeho implementace proběhne s takzvaným Day1 patchem, takže jakmile začnete hrát, už budete photo mód mít, já ho před vydáním otestovat nemohl. K vidění byl jen trailer oznamující možnosti photo režimu a vypadá naprosto parádně, mrkněte!

Pro fajnšmejkry je připraven celý seznam hmatů a chvatů, které můžete během bojů používat. Spajdy je prostě lepší než Chuck Norris, kam ten se na něj hrabe – soubojový systém je opravdu skvěle vyladěný a neustále mě baví učit se nové chvaty a komba. Mimochodem, každé kombo je doprovozeno efektní animací. Spajdy se snadno ovládá i v těch nejtěžších bojích a za co bych rád pochválil vývojáře, je skvěle spolupracující kamera, která nikde nepřekáží a nestane se, že byste se ocitli v situaci, kdy vám skvělý souboj pokazí špatný úhel kamery.

Ona vůbec celá hra je takzvaně bug-free. Prostě za celou dobu hraní jsem si nevšiml ničeho vážného, co by kazilo dojem nebo znemožnilo dohrání. Jednou jsem jen zaregistroval, že zůstaly viset na obraze titulky i když už scéna dávno skončila a podruhé šlo o jakousi interferenci textur, ale hra ani jednou nespadla a nikde jsem se nezasekl tak, že bych ji nemohl dohrát nebo ji musel sám ručně ukončit a restartovat. I bez D1 patche šlapala po celou dobu ukázkově a jiná studia by se od Sony mohla učit.

Na, téměř, závěr jsem si nechal grafiku, ozvučení, a abych byl i trošku kritický, přeci jen jsem našel něco, co mi na hře úplně nesedlo. Začněme tou grafikou a celkovým feelingem z New Yorku. Od prvního dne se vědělo, že grafika bude parádní! No a … je parádní! :) Pohled z výšky na Manhattan je opravdu epesní a průlet městem na lanech z pavučin je tak jedna velká radost. Hra vám počítá rychlostní rekordy, rekordně nízké průlety nad zemí apod. Vše je neuvěřitelně detailní, že snad i každá cedule nebo plakát vyvěšený po městě je ostrý jako břitva. Nehodlám se rozepisovat nad každým pixelem, ale grafice vážně není co vytknout. Jeden obrázek vydá za tisíc slov, mrkněte na videa, nelžou.

Máte-li sluchátka nebo pořádnou aparaturu, užijete si i skvělý prostorový zvuk, který je po dlouhé době opravdu prostorový a do hry odehrávající se ve městě, tedy mezi mnoha stěnami, které zvuky odrážejí, se opravdu skvěle hodí. Velmi příjemný a ke hře skvěle padnoucí je soundtrack, který by klidně mohl být vydán zvlášť na CD. Hudba podtrhuje akčnost a napětí, výtku bych měl snad jen k tomu, že při průletu městem se automaticky spouští hudební podkres okamžitě, jakmile vystřelíte pavučiny. Prostě hup do vzduchu a hned víte, že bude hudba. V některých hrách jsem zaznamenal, že se při podobných situacích spouští nenadále, pomalu, pozvolna, nečekaně, prostě tak, aby nepůsobila automaticky - to mně osobně vyhovuje víc.

Strhnu náplast rychle a bolestně, ať nechodíme kolem horké kaše. Spajdy bohužel není dokonalá hra, našel jsem toho dost, co se mi nezamlouvá a věřím, že ani vy z toho nebudete nadšeni. Tak třeba... Proč má probůh Spider-man odemykání mapy pomocí věží? Přežitý, otravný, prvek, na který všichni mnoho let nadáváme je tady zas a znovu. Manhattan je rozdělený na různé části, čtvrtě, a každá z nich má svou věž, kterou musíte odemknout. Poté se vám zpřístupní vedlejší aktivity. Sice netrvá dlouho, než je všechny oběhnete, ale podle mě by šlo odemknutí mapy (když už teda mermomocí autoři chtějí mapu odemykat) spojit s nějakou originálnější aktivitou. Třeba jen první výšlap na nejvyšší bod v New Yorku by mohl dostačovat. Dalším mínusem je sice na první pohled krásně plný a živý New York, na druhý pohled jde ale jen o kulisu v podobě ne příliš inteligentních NPC, které sice reagují na Spider-Manovu přítomnost, ale jde jen o naskriptované události bez vlastních byť jen decentních mini příběhů obyvatel.

Nešťastně provedené jsou také dokola se opakující vedlejší aktivity, jako likvidace nepřátelských základem – prostě jen přijdete a snažíte se co nejrychleji všechny nepřátele přicházející ve vlnách vymlátit nebo aktivity zločinu, kdy při průletu městem nahodile přicházejí aktivity typu – támhle zrovna bojuje policie s nepřáteli, běž a pomoz jí a tak stále dokola. Ona vlastně většina vedlejších aktivit je děsně stereotypní, což je škoda. Naprosto nevyužité jsou například interiéry budov... Noooo, nevyužité asi není nejvhodnější slovo, skoro žádné tam totiž nejsou. A to se klidně v interiérech mohly odehrávat některé vedlejší úkoly a pro nás to mohlo znamenat nejen houpání nad městem, ale třeba i super efektní průlety na pavučinách místnostmi, jako zažijete jen v některých hlavních misích.

Celkově vzato jde rozhodně o must have titul, nedostatky vedlejších aktivit kompenzují hlavní příběhové mise a skvěle poskládaný scénář, díky kterému se dnes hry svou epičností vyrovnávají filmovým blockbusterům, nechtějte po mně vědět, k jakému filmu bych Spajdyho přirovnal, když má celou řadu svých filmových adaptací, Spajdy je prostě Spajdy a hra je od filmů přeci jen trošku odlišná, ale Marvel má rozhodně silné želízko v ohni a při dalším filmovém Spider-Manovi už zřejmě nebudu srovnávat film s hrou, ale hru s filmem. Pokud nad koupí stále váháte, tak vám můžu poradit jen jediné, neváhejte. Já se už teď nemůžu dočkat DLC přídavků, které jsou pro Spider-Manův příběh v přípravě a rozšíří famózní příběh.